Historia myśli antropologicznej 05-HMEI-11-Etn
Treści kształcenia:
1. Zagadnienia wprowadzające: po co i jak studiować historię etnologii?
2. Przednaukowa refleksja antropologiczna: od starożytności do oświecenia
3. Geneza antropologii jako samodzielnej dyscypliny naukowej: kolonializm i ekspansja kapitalizmu
4. Ewolucjonizm klasyczny – założenia, metody i cele
5. Ewolucjonistyczne koncepcje rozwoju społecznego i kulturowego
6. Dyfuzjonistyczne teorie kultury – szkoła niemiecko-austriacka i brytyjska
7. Historyzm Boasowski i narodziny antropologii amerykańskiej
8. Rozwój badań terenowych – w stronę antropologii emirycznej
9. Funkcjonalizm cz. I – założenia, metody i cele
10. Funkcjonalizm psychologiczny B. Malinowskiego
11. Funkcjonalizm strukturalny A. R. Radcliffe-Browna
12. Szkoła kultury i osobowości: konfiguracjonizm i psychokulturalizm
13. Neoewolucjonizm i ekologia kulturowa
14. Szkoła oksfordzka i manchesterska
15. Procesualizm
16. Strukturalizm
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczesnik zajęć:
Zna i umie porównać klasyczne koncepcje i teorie
antropologiczne, potrafi dokonać syntezy
poszczególnych nurtów i paradygmatów
Orientuje się w historii myśli antropologicznej (do lat
60. XX wieku), określa najważniejsze zwroty teoretyczne i perspektywy badawcze w rozwoju dyscypliny
Prawidłowo posługuje się terminologią z
zakresu klasycznych teorii antropologicznych oraz
pokrewnych im nurtów z nauk społecznych i humanistycznych
Posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych
prac, które wyznaczyły rozwój etnologii
Zdobycie podstawowych umiejętności krytycznej analizy tekstów etnograficznych z zakresu klasycznych nurtów antropologii kulturowej/etnologii
Kryteria oceniania
egzamin ustny lub pisemny
Literatura
Podręczniki:
• Kuper, Między charyzmą a rutyną, Łódź 1987.
• Paluch, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa 1990.
• Z. Mach, Kultura i osobowość w antropologii amerykańskiej, Warszawa 1989.
• E. Krawczak, Antropologia kulturowa, Lublin 2003;
• Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa 2006.
• F. Barth et. al., Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska I amerykańska, Kraków 2007.
Monografie (przykłady):
• B. Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1981 (lub inna).
• J. Frazer, Złota Gałąź, Warszawa 1965.
• R. Benedict, Wzory kultury, Warszawa 1999.
• R. Bedendict, Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej, Warszawa 1999.
• M. Harris, Krowy, świnie, wojny i czarownice, Warszawa 1985.
• M. Mead, Trzy studia, Warszawa 1986.
• R. Linton, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 1975.
• E. E. Evans-Pritchard, Religia Nuerów, Wyd. Marek Derewiecki, 2007.
• A.R. Radcliffe-Brown, Wyspiarze z Andamanów. Studia z antropologii społecznej, Wyd. ANTYK Marcin Dybowski, 2006.
• M. Douglas, Czystość i zmaza, Warszawa PIW, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: