e-historia 05-E-Hist-11hz1
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów/tek ze specyfiką cyfrowej wersji warsztatu pracy historyka. Cyfrowy świat, a ściślej społeczeństwo informacyjne coraz wyraźniej poddaje się procesowi specjalizacji, w ramach którego wykreślane są branżowe/dziedzinowe granice poszczególnych dyscyplin. Specyfika cyfrowego świata nie zwalnia jednak ze stosowania reguł warsztatowych, które wypracowane wprawdzie w nie cyfrowej rzeczywistości, stanowią podstawę poprawności prowadzonych procedur badawczych. Cyfrowa rzeczywistość wykreowała także nowe typy źródeł, wobec których należy wypracować nowe procedury ich krytyki i interpretacji. Powstały także nowe formy wypowiedzi naukowej, które wymagają stosowania zmodyfikowanych procedur warsztatowych.
Poruszanie się po cyfrowym-naukowym świecie wymaga opanowania umiejętności, które tylko pozornie pokrywają się z szeroko stosowanymi procedurami wyszukiwania informacji w Internecie. Opanowanie sposobu dotarcia do poszukiwanych informacji jest umiejętnością podstawową w zdigitalizowanym warsztacie naukowym historyka.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student/ka:Zna w podstawowym zakresie terminologię z zakresu warsztatu badawczego historyka, ze szczególnym uwzględnieniem cyfrowej odmiany tego warsztatu. Potrafi stosować tę terminologię w praktyce;Potrafi w sposób naukowy odróżnić wydarzenia z przeszłości od wydarzeń współczesnych oraz stosuje odpowiednie do tego metody badawcze;Potrafi rozpoznać i sklasyfikować źródła historyczne oraz zna i stosuje metody ich interpretacji;Zna podstawowe tendencje rozwoju współczesnej kultury (ze szczególnym uwzględnieniem form cyfrowych) i potrafi je wskazać w otaczającym świecie;Potrafi samodzielnie, na poziomie podstawowym, zdefiniować problem badawczy oraz samodzielnie wyszukać materiały źródłowe i historiograficzne, stosując przy tym narzędzia cyfrowe;Potrafi, wykorzystując narzędzia cyfrowe, sporządzić wykaz źródeł, bibliografię oraz przypisy do wybranego problemu badawczego;Potrafi w podstawowym zakresie przygotować i przedstawić wypowiedź naukową w zadanej formie;Zna zasady prawne i etyczne zdobywania wiedzy historycznej oraz formułowania wypowiedzi o charakterze naukowym, szczególnie w odniesieniu do prawa autorskiego.
Kryteria oceniania
cena przygotowania studentów/tek do zajęć; ocena wypowiedzi podczas zajęć; ocena projektów końcowych oraz udział w zajęciach.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Burke P., Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012;
Biblioteki cyfrowe, red. M. Janiak, M. Krakowska, M. Próchnicka, Warszawa 2012;
„Czas Kultury”, nr 2, 2015 – numer specjalny pt. Cyfrowa humanistyka, Game studies
Historia/History 2.0, red. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, Lublin 2014 (Matriały z sympozjum odbytego podczas XIX Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich w Szczecinie, 2014 roku, http://pthszczecin.pl/program/sympozja/panta-rei-historia-2-0/)
Jasiński T., Kronika polska Galla Anonima w świetle unikatowej analizy komputerowej nowej generacji, Poznań 2011
„Kultura i Historia”, 21(2012) – numer specjalny pt. Cyfrowa humanistyka http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/kultura-i-historia-nr-212012
Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010
Megabajty dziejów. Informatyka w badaniach, popularyzacji i dydaktyce historii, red. R. Prinke, Poznań 2007
Nowe media. Między tradycjonalizmem a kulturą popularną, red. M. Jeziński, B. Brodzińska, Ł. Wojtkowski, Toruń 2010
Topolski, J., Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, 2001, 2009;
Radomski A., Internet – Nauka – Historia, Lublin 2010, w: „Wiedza i edukacja”, http://wiedzaiedukacja.eu/wp-content/uploads/2010/05/Internet-Nauka-Historia.pdf
Wilkowski M., Wprowadzenie do historii cyfrowej, wyd. 2, Gdańsk 2013 – ebook
Wilkowski M., Zwrot cyfrowy w edukacji historycznej, (dla specjalności nauczycielskiej)
Wilkowski M., Historia digitalna, w: Okno na przeszłość. Szkice z historii wizualnej, red. D. Skotarczak, Poznań 2015
Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2013 – ebook
Zysiak A., Historia cyfrowa – nowe ramy badań naukowych? Przypadek Centrum Historii i Nowych Mediów Roya Rosenzweiga, „Przegląd Humanistyczny”, 54:5/6(2010), s. 151-162
Portale:
http://chnm.gmu.edu/digitalhistory/ - Digital History
http://writinghistory.trincoll.edu - Writing History in the Digital Age
http://www.openingscience.org/get-the-book/ - Opening Science
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: