Badania dziejów regionalnych 05-BDR-23uh1
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h
Praca własna studenta:
przygotowanie do zajęć 20 h
przygotowanie projektu 60 h
SUMA GODZIN 90 h
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
Zna specyfikę badań regionalnych w Wielkopolsce
Potrafi dotrzeć do literatury przedmiotu odnośnie poszukiwań genealogicznych, heraldycznych w badaniach regionalnych.
Jest zapoznany ze znaczeniem archiwów i placówek muzealnych w regionie.
Rozumie, jakie kryteria należy stosować, by wyodrębnić region historyczny oraz jakie trudności i pułapki napotyka historyk badając dzieje niektórych regionów.
Rozumie potrzebę i sens regionalnych badań historycznych oraz ich rolę w kształtowaniu świadomości zbiorowej.
Kryteria oceniania
Projekt badawczy ✔
BARDZO DOBRY (BDB; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych zagadnień
potwierdzona oceną projektu badawczego; doskonała znajomość literatury przedmiotu; stała aktywność na zajęciach, perfekcyjne wykonanie
projektu;
DOBRY PLUS (+DB; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w
zakresie wiedzy wykorzystanej do wykonania projektu;
DOBRY (DB; 4,0): dobra znajomość omawianych zagadnień potwierdzona oceną projektu; zadowalająca znajomość literatury przedmiotu; niesystematyczna aktywność na zajęciach, dobre wykonanie projektu;
DOSTATECZNY PLUS (+DST; 3,5): zadowalająca znajomość omawianych
zagadnień; przeciętna znajomość literatury przedmiotu; przeciętna
aktywność podczas ćwiczeń, przeciętne wykonanie projektu;
DOSTATECZNY (DST; 3,0): wybiórcza znajomość zasadniczych zagadnień
omawianych podczas zajęć, braki w lekturze; słaba aktywność podczas
ćwiczeń, przeciętne wykonanie projektu;
NIEDOSTATECZNY (NDST; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień
realizowanych w trakcie zajęć; nieznajomość lektur; brak aktywności
podczas ćwiczeń, niewykonanie prezentacji i projektu.
Literatura
• Corpus Inscriptionum Polonia, Kielce- 1983-, t. 1-.
• Dachnowski J. K., Hebarz szlachty Prus Królewskich z XVII wieku, Kórnik 1995.
• Dzieje Poznania, t. 1-2, Warszawa-Poznań 1988-1998.
• J. Grad, Współczesny sens regionalizmu, „Sensus Historiae”, t. I, 2010, nr 1, s. 51–68.
• J. Grzela, Region, regionalizm, regionalizacja. Wybrane aspekty teoretyczne, „Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae”, 2011, s. 11–27.
• Z. Guldon, Historyczne badania regionalne i lokalne, Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach, 12, 1982, s. 11-26.
• D. Konieczka-Śliwińska, Region historyczny w historiografii, dydaktyce historii i edukacji szkolnej. Przegląd stanowisk i propozycji delimitacji, „Klio: czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym”, t. XVI, 2011, s. 17–42.
• M. Koter, Region polityczny – geneza, ewolucja i morfologia, w: Region, regionalizm – pojęcia i rzeczywistość, red. K. Handtke, Warszawa 1993, s. 49–74.
• K. Kwaśniewski, Elementy teorii regionalizmu, w: Region, regionalizm – pojęcia i rzeczywistość, red. K. Handke, Warszawa 1993, s. 75–86.
• M. Kulesza, Rozważania na temat regionu geograficzno-historycznego, „Studia z Geografii Politycznej i Historycznej”, t. III, 2014, s. 27–48.
• Kwilecki, Region i badania regionalne w perspektywie socjologii, "Ruch prawniczy, socjologiczny i ekonomiczny", LIV, 1992, z. 2, s. 37-48.
• I. Lewandowska, Nauczanie regionalne w szkole. Wskazówki bibliograficzne. “Wiadomości Historyczne” t. XLIV, 2001, nr 2, s. 97–104.
• J. Łukaszewicz, Krótki opis historyczny kościołów parochialnych…, t.1-3, Poznań 1868-1869.
• M. Markocka, Regionalizm w Polsce – tradycja i współczesność (wybrane zagadnienia), „Seminare”, t. XXXV, 2014, nr 3, s. 147–157.
• O nowy model historycznych badań regionalnych, red. K.A. Makowski, Poznań 2007.
• A. Podraza, Małopolska jako region historyczny, [w:] Małopolska. Regiony. Regionalizmy. Małe ojczyzny, Kraków 1999, t. I, s.11–36.
• Z. Rykiel, Region kulturowy i jego istota, w: Kultura jako przedmiot badań geograficznych, red. E. Orłowska, Wrocław 2002, s. 47–70.
• H. Samsonowicz, Historiografia regionalna w Polsce po II wojnie światowej, „Kwartalnik Historyczny”, 1987, t. 94, nr 1, s. 279–292.
• C. Skopowski, Dzieje Poznania i województwa poznańskiego, informator o materiałach archiwalnych, t. 1-2, Warszawa-Łódź 1972-1982.
• A. Stępnik, Historia regionalna i lokalna w Polsce 1918–1939. Badania i popularyzacja. Warszawa 1990.
• J. Topolski: Tendencje postmodernistyczne w historiografii, w: Dokąd zmierza współczesna humanistyka?, red. T. Kostyrko, Warszawa 1994.
• J. Topolski, Wielkopolska jako region historyczny, [w:] Dzieje Wielkopolski, Poznań 1969, t. 1, s. 23–37.
• B. Wysocka, Regionalizm Wielkopolski w II Rzeczypospolitej: 1919–1939, Poznań 1981.
• J. Zajączkowski, Poziomy analizy regionalnej w nauce o stosunkach międzynarodowych, w: Poziomy analizy stosunków międzynarodowych, red. M. Pietraś, E. Haliżak, Lublin 2012, t. I.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: