AWZK - Antropologia pamięci 05-AWZKAP-24-etnu
W ramach zajęć będą poruszane nasępujące zagadnienia
Rozróżnienia terminologiczne: pamięć zbiorowa, społeczna, kulturowa, kultura historyczna, świadomość historyczna, historia
Polska tradycja badań nad pamięcią
Współczesne teorie pamięci zbiorowej
Przemiany podejścia do przeszłości w świecie: uniwersalizacja i medializacja pamięci
Współczesne przemiany pamięci Polaków po 1989 roku
Zjawisko prywatyzacji pamięci i jego uwarunkowania
Odbrązowienie pamięci
Pluralizacja pamięci
Święta polityczne i narodowe i ich rola w kreowaniu wizji przeszłości: przykład niemiecki
Święta polityczne i narodowe i ich rola w kreowaniu wizji przeszłości: przykład polski
Film jako medium pamięci zbiorowej
Wystawy historyczne i nowoczesne muzea historyczne
Wpływ debat publicznych o przeszłości na pamięć zbiorową
ch zajeć poruszane będą następujące zagadnienia:
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Orientować się w sposobach definiowania pamięci zbiorowej i polityki historycznej
Ma wiedzę teoretyczną dotyczącą współczesnych teorii pamięci zbiorowej
Zdaje sobie sprawę z roli poszczególnych dyscyplin humanistyki w analizie pamięci zbiorowej jako zjawiska kulturowego
Potrafi wskazać procesy kulturowe wpływające na zmiany w pamięci zbiorowej współczesnych społeczeństw
Posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów naukowych i analizy innych tekstów kultury odnoszących się do tematyki zajęć;
Posiada umiejętność analizy porównawczej omawianych na zajęciach tekstów naukowych;
Potrafi wskazać różnice pomiędzy poszczególnymi koncepcjami w prowadzeniu badań nad stosunkiem do przeszłości współczesnych społeczeństw
Jest świadom/a złożoności problemu, jakim jest problem oddziaływań sfery polityki na pamięć zbiorową
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: