Antropologia wsi 05-AW-35-Etn
1. Wieś i obszar wiejski (podstawowe definicje)
2. Ochrona krajobrazu kulturowego wsi (układy ruralistyczne, elementy krajobrazu naturalnego i kulturowego, zagrożenia krajobrazowe, oddziaływanie krajobrazowe)
3. Dziedzictwo osadnictwa olęderskiego (kształtowanie się stosunków między mieszkańcami, wsie olęderskie w Wielkopolsce Wschodniej)
4. Dziedzictwo kolonizacji niemieckich z XVIII-XIX wieku (kolonizacja józefińska, fryderycjańska, bamberska)
5. Pańszczyzna i jej dziedzictwo (warunki wprowadzenia i likwidacji pańszczyzny, pamięć o pańszczyźnie)
6. Martyrologia wsi w okresie II wojny światowej (pacyfikacja wsi, formy upamiętniania)
7. Wsie o podwójnym wzorze kulturowym po 1945 roku (przykład Swołowa i Sztutowa)
8. Wieś w propagandzie PRL (kolektywizacja wsi, wizerunek wsi w sztuce ludowej PRL)
9. Wieś jako przestrzeń społeczna (społeczność lokalna a zbiorowość terytorialna, wytwarzanie przestrzeni społecznej)
10. Aktywność kulturalna społeczności wiejskich (działalność KGW, OSP, LGD)
11. Wiejskie święta jako przykład współdziałania (analiza wybranych świat świeckich i religijnych)
12. Uniwersytety ludowe (idea, placówki działające w Polsce, ich rola i funkcje dla społeczności lokalnych)
13. Turystyka kulturowa a agroturystyka (definicje turystyki kulturowej, warunki prowadzenia agroturystyki)
14. Produkt lokalny i regionalny (granice etnograficzne regionów, główne nurty badań, instytucje kultury, produkty regionalne, współczesna aktywność kulturalna)
15. Mityzacja wsi (wizerunek wsi w literaturze, filmie i sztuce)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zna podstawową terminologię i ją stosuje
2. Charakteryzuje źródła i potrafi z nich korzystać
3. Wymienia i charakteryzuje determinanty kształtujące krajobraz kulturowy wsi
4. Opisuje i interpretuje zjawiska charakterystyczne dla współczesnej wsi
5. Jest świadomy swojej wiedzy na temat współczesnych przemian w krajobrazie wiejskim
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Bukraba-Rylska I. (2008). Socjologia wsi polskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bursza, J. (1958). Od osady słowiańskiej do wsi współczesnej. Wrocław: Ossolineum [dostęp on-line w Cyfrowym Archiwum im. Józefa Burszty]
Burszta, J. (1985). Chłopskie źródła kultury. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza Ossolineum [dostęp on-line w Cyfrowym Archiwum im. Józefa Burszty]
Duriasz-Bułhak, J., Połomski, K., Potok, A. (red.) (2011). Rzecz o dziedzictwie wiejskim na wsi. Rady, przykłady, informacje. Warszawa: Fundacja Wspomagania Wsi [dostęp on-line]90
Każde miejsce opowiada swoją historię czyli rzecz o dziedzictwie wiejskim. (2001). Poznań: Fundacja Fundusz Współpracy Program AGROLINIA 2000. [dostęp on-line: http://www.tnn.pl/dziedzictwo/od_wydawcy.htm]
Stomma, L. (2002). Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje . Łódz: Piotr Dopierała.
Szyfer, A. (2010). Aktywność kulturalna wsi polskiej. Wczoraj, dziś, jutro. Poznań: Wydawnictwo Naukowe WSNHiD.
Wilkin. J, Nurzyńska I. (red.) (2018). Polska wieś 2018. Raport o stanie wsi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Witryna wiejska: http://witrynawiejska.org.pl/
CBOS 2014 Wieś polska – stereotypy: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_004_14.PDF
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: