Archeologia i sztuka starożytnej Grecji 05-ASSG-35-Arch
Głównym celem kursu jest uświadomienie wagi materialnej spuścizny starożytnej Grecji, a szczególnie sztuki i architektury, oraz wagi historycznych i społecznych okoliczności, które umożliwiły rozwój na polu sztuk wizualnych i architektury w świecie greckim. Student w trakcie kursu: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat źródeł archeologicznych pochodzących z kolejnych okresów rozwoju Grecji, począwszy od wczesnej epoki żelaza, poprzez okres archaiczny, klasyczny aż do hellenistycznego; uzyskuje wiedzę na temat fachowej terminologii, koncepcji naukowych i narzędzi pracy badawczej, jak również wiedzę o wynikach najnowszych badań. Student: 2) rozumie zagadnienia i problemy badawcze podejmowane przez archeologię, historię sztuki i historię, które kierowały rozwojem badań nad starożytną Grecją. Student: 3) wykazuje umiejętności krytycznej oceny danych archeologicznych oraz dzieł sztuki dotyczących Grecji, jak również możliwości podejmowania na ten temat dyskusji badawczej. Umożliwia to świadome i samodzielne pogłębianie wiedzy i podejmowanie przez studenta powyższej problematyki w przyszłości.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Alcock S.E., Osborne R. (red.), 2007, Classical Archaeology, Londyn: Blackwell.
Boardman J., 1999, Sztuka grecka. Tłum. M. Burdajewicz, Toruń-Wrocław: Wyd. VIA.
Papuci-Władyka E., 2001, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków: Wyd. Naukowe PWN.
Hölscher T., 2002, Klassische Archäologie. Grundwissen, Darmstadt: Theiss.
Müller-Wiener W., 2004, Greckie budownictwo antyczne. Przekł. D. Gorzelany, Kraków: Platan.
Spivey N., 1997, Understanding Greek Sculpture. Ancient Meanings, Modern Readings, Londyn: Thames&Hudson.
Whitley J., 2001, The Archaeology of Ancient Greece, Cambridge: Cambridge University Press.
Wujewski T., 1995, Symbolika architektury greckiej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: