Antropologia migracji 05-AMI-23-Etn
1. Międzynarodowe migracje jako zjawisko nowoczesne – próba uchwycenia złożoności i zdefiniowania pojęć
2. Polska historia migracyjna
3. Migracje do Polski – kontekst lokalny
4. Między asymilacją a integracją – różne modele adaptacji imigrantów w społeczeństwie przyjmującym
5. Integracja imigrantów – determinanty, wymiary i mierniki
6. Studia uchodźcze i międzynarodowy reżim uchodźczy
7. Procesy narodotwórcze w diasporach
8. Perspektywa transnarodowa – wielorakie domy i lojalności
9. Perspektywa czasowa – różne pokolenia imigrantów
10. Perspektywa genderowa
11. Religia a procesy integracyjne
12. Migranci uprzywilejowani – pierwszą klasą na emigrację?
13. Deterytorializacja tożsamości – tożsamości „wymiejscowione”
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę o zjawiskach związanych ze współczesnymi migracjami w kontekście globalnym i lokalnym
Zna podstawowe pojęcia i koncepcje wypracowane na gruncie studiów migracyjnych
Zna ujęcia interpretacyjne zagadnień migracyjnych i integracyjnych wypracowane na gruncie antropologii kulturowej
Rozumie, że mobilność jest integralną częścią ludzkiej kondycji
Rozumie, że tożsamości ludzkie nie są nierozerwalnie przypisane do miejsc – że są zmienne, procesualne, hybrydowe
Posiada umiejętność pogłębionego, krytycznego analizowania zjawisk migracyjnych z perspektywy antropologicznej
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie się składać z dwóch elementów:
• czytanie zadanych tekstów i aktywne uczestnictwo w zajęciach: 25%
• egzamin ustny: 75%
Literatura
Zajęcia 2:
Szejnert M.
2009 Wyspa Klucz, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 13-17 i 37-41.
Zajęcia 3:
Kaźmierkiewicz P.
2006 Uwarunkowania integracji cudzoziemców w Polsce, w: M. Bieniecki, P. Kaźmierkiewicz, B. Smoter, Integracja cudzoziemców w Polsce. Wybrane aspekty, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, s. 43-56.
Zajęcia 4:
Trevena P.
2008 Teorie i doktryny integracji imigrantów. Doświadczenia tradycyjnych i nowych krajów imigracji, w: A. Grzymała-Kazłowska, S. Łodziński (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 93-122.
Zajęcia 5:
Grzymała-Kazłowska A.
2008 Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami, s. 98-120.
Zajęcia 6:
Malkki L. H.
1995 Refugees and Exile: From "Refugee Studies" to the National Order of Things, “Annual Review of Anthropology” 24, s. 495-523.
Zajęcia 7:
Bloch N.
2011 Urodzeni uchodźcy. Tożsamość pokolenia młodych Tybetańczyków w Indiach, Monografie FNP, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 344-394.
Zajęcia 8:
Metykova M.
2010 Only a Mouse Click Away from Home: Transnational Practices of Eastern European Migrants in the United Kingdom, “Social Identities” 16: 3, s. 325-338.
Zajęcia 9:
Ben-Ze’ev E.
2005 Transmission and Transformation: The Palestinian Second Generation and the Commemoration of the Homeland, w: A. Levy, A. Weingrod (ed.), Homelands and Diasporas. Holy Lands and Other Places, Stanford: Stanford University Press, s. 123-139.
Zajęcia 10:
Lutz H.
2002 At Your Service Madam! The Globalization of Domestic Service, "Feminist Review” 70, s. 89-104.
Zajęcia 11:
Hamel Ch.
2002 Muslim Diaspora in Western Europe: The Islamic Headscarf (Hijab), the Media and Muslims’ Integration in France, “Citizenship Studies” 6: 3, s. 293-308.
Zajęcia 12:
Fechter M.
2007 Living in a Bubble: Expatriate’s Transnational Spaces, w: V. Amit (ed.), Going First Class? New Approaches to Privileged Travel and Movement, New York, Oxford: Berghahn Books, s. 33-52.
Zajęcia 13:
Maalouf A.
2002 Zabójcze tożsamości, przeł. H. Lisowska-Chehab, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 7-12 i 23-54.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: