Aberracje archeologiczne 05-AA-f-Arch
1. Podstawowe pojęcia z zakresu antropologii kulturowej.
2. Analogie etnograficzne – historia stosowania, podstawowe problemy, współczesne spojrzenie na problem analogii etnograficznych.
3. My i oni – poczucie tożsamości, sposoby manifestowania przynależności grupowej wg etnologii. Archeologia a problem przynależności grupowej.
4. Struktury społeczne w ramach teorii archeologii. Wpływ paradygmatu na postrzeganie pradziejowych struktur społecznych, problemy badawcze: aktualizacja, schematyzm.
5. Struktury społeczne – re-konstrukcje przeszłości w perspektywie archeologicznej. Problemy wynikające ze specyfiki materiału, przykłady.
6. Sacrum i profanum. Święte granice, magiczne rozdzielanie świata.
7. Handel i wymiana w perspektywie antropologicznej. Podstawowe pojęcia, homo oeconomicus, ekonomii daru.
8. Handel i wymiana w perspektywie archeologicznej.
9. Konflikty zbrojne w perspektywie antropologicznej. Podstawowe pojęcia, teorie tłumaczące występowanie konfliktów zbrojnych. Etnograficzne przykłady konfliktów zbrojnych wśród społeczności przedpaństwowych.
10. Konflikty zbrojne w perspektywie archeologicznej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. definiuje podstawowe pojęcia z zakresu antropologii kulturowej,
2. identyfikuje teorie antropologiczne przedstawione na zajęciach,
3. krytycznie odnosi się do analogii etnograficznych,
4. wyjaśnia możliwości i zagrożenia stosowania analogii etnograficznych,
5. ocenia wpływ paradygmatu na przedstawioną interpretację.
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę
Literatura
Buliński T., Kairski M.
2006 Wprowadzenie, [w:] Sny, trofea, geny, zmarli, red. Buliński T., Kairski M., Poznań, s. 11-39.
Ciesielska A.
2002 Elementy teorii społecznej w archeologii. Koncepcje grup, instytucji i struktur społecznych, Poznań.
Eliade M.
2009 Traktat o historii religii, Warszawa.
Guilaine J., Zammit J.
2005 The Origins of War: Violence in Prehistory, Oxford.
Harris M.
1985 Krowy, świnie, wojny i czarownice, Warszawa.
Ostoja-Zagórski J.
1992 Rola wymiany w pradziejach Europy Środkowej (na przykładzie epoki brązu), KHKM, t.41, s.119-135.
Posern-Zieliński A.
1982 Inspiracja fenomenologiczna w archeologicznych studiach nad religiami społeczeństw pradziejowych. Refleksje etnoreligioznawcze, PA t.30, s.187-200.
Prinke A.
1973 Możliwości porównawczego stosowania danych etnograficznych w archeologii, Etnografia Polska, t. 17, s.41-66.
Tuan Y.T.
1987 Przestrzeń i miejsce, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: