Podstawy psychologii dla nauczycieli 4 04-PPSN4-15-PED
Zachowania społeczne i ich uwarunkowania w sytuacji szkolnej (stereotypy, uprzedzenia, zachowania asertywne, konflikty, wewnętrzne przekonania i mity o zawodzie nauczyciela, szkole, uczeniu się)
Bariery i trudności w komunikowaniu się. Proces komunikacji – podstawowe narzędzia obserwacji i analizy sytuacji komunikacyjnej. Bariery komunikacyjne w szkole i w klasie. Porozumiewanie się w sytuacjach trudnych, problemowych i konfliktowych. Kompetencje komunikacyjne nauczyciela.
Techniki usprawniania komunikacji – komunikacja intrapersonalna i interpersonalne w pracy nauczyciela, techniki aktywnego słuchania, zasady udzielania informacji zwrotnych, empatia dla siebie i dla innych.
Zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja zasobów i ograniczeń własnych w roli nauczyciela jako członka zespołu nauczycielskiego, w różnych rolach, współpraca z osobami tworzącymi społeczność szkolną i lokalną,
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
- zna i rozumie rolę komunikacji intrapersonalnej i interpersonalnej w efektywnym realizowaniu zadań nauczyciela
- zna i rozumie prawidłowości i zagrożenia zachowaniach społecznych i w procesie komunikowania się w sytuacji szkolnej
- potrafi obserwować i analizować sytuacje komunikacyjne w szkole
- potrafi świadomie projektować sytuacje komunikacyjne i modyfikować zachowania komunikacyjne zwiększając ich efektywność
- jest gotów do refleksji nad własnymi zasobami i ograniczeniami w procesie komunikacji
- jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu kształcenia (uczniów i dorosłych), włączające ich w działania sprzyjające efektywności nauczania
Kryteria oceniania
Raporty z zajęć.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Gordon, T. (1995). Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. (r. 2 pt.: Ku efektywnym stosunkom uczeń-nauczyciel, r. 3 pt.: Co może zrobić nauczyciel, gdy uczeń ma problem, r. 5 pt.: Jak nauczyciel może ustosunkować się do problemów jakie stwarza uczeń)
Mudyń, K. (2003). Komunikacja bez przemocy jako metoda przezwyciężania i zapobiegania konfliktom. w: D. Kubacka-Jasiecka, K. Mudyń (red.) Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna, Toruń: Wyd. Adam Marszałek, s. 303-319. tutaj link: ttps://www.uj.edu.pl/documents/1749407/6335bdf3-2d49-4e87-b6c9-7ad63edb7d2b
Rosenberg, M. B. (2016). Porozumiewanie bez przemocy. O języku życia.
Zimbardo, P., Gerrig, R. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo PWN, s. 737-750 (r.16).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: