Polskie słowa klucze 03-ZW-PSK
Treści programowe dla przedmiotu:
- pojęcie "słowo klucz" - jednostki leksykalnej, której zakres pojęciowy motywowany jest modelującymi ich sensy asocjacyjne kontekstami kulturowymi,
- polskie słowa klucze o charakterze symbolicznym, np. "czerwone maki", "wierzba płacząca", "nagie miecze" ("mieczów ci u nas dostatek"), "orzeł biały", "chlebem i solą", "pielgrzymka", "żubry" i konteksty kulturowe modelujące ich sensy asocjacyjne,
- powiedzenia, frazemy, przysłowa, np. "Polacy nie gęsi", "szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie", "jeszcze Polska nie zginęła", "za wolność waszą i naszą", "nie rzucim ziemi, skąd nasz ród", "non possumus", "jest za, a nawet przeciw", "żeby Polska była Polską", "okrągły stół", "gruba kreska", "tak jak Bolek i Lolek" i konteksty kulturowe modelujące ich sensy asocjacyjne,
- miejsca symbole, np. Warszawa, Wawel i Kraków, Jasna Góra, Gdańsk, Lwów, Wrocław i konteksty kulturowe modelujące ich sensy asocjacyjne,
- regiony symbole - Kresy, Tatry i Podhale, Mazury, Bieszczady i konteksty kulturowe modelujące ich sensy asocjacyjne.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie termin "słowo klucz" jako jednostkę leksykalną, której zakres pojęciowy motywowany jest modelującymi jej sensy asocjacyjne kontekstami kulturowymi, uzmysławia sobie wagę znajomości słów kluczy dla nabywania polskiej kompetencji socjokulturowej,
- właściwie, zgodnie z polskim paradygmatem kulturowym i polską kompetencją socjokulturową rozumie zakres pojęciowy wybranych polskich słów kluczy,
- potrafi wskazać i scharakteryzować konteksty kulturowe modelujące sensy asocjacyjne wybranych polskich słów kluczy,
- potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe eksplikujące sensy asocjacyjne wybranych polskich słów kluczy,
- potrafi przygotować prezentację dotyczącą kontekstów kulturowych modelujących sensy asocjacyjne wybranych polskich słów kluczy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problematyki omawianej podczas zajęć, a zwłaszcza bardzo dobra znajomość zakresu pojęciowego wybranych polskich słów kluczy oraz bardzo dobra wiedza na temat kontekstów kulturowych modelujących ich sensy asocjacyjne; bardzo dobra umiejętność samodzielnej eksplikującji ich sensów asocjacyjnych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie wymagającego samodzielności eksplikującji sensów asocjacyjnych wybranych polskich słów kluczy.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość problematyki omawianej podczas zajęć, a zwłaszcza dobra znajomość zakresu pojęciowego wybranych polskich słów kluczy oraz dobra wiedza na temat kontekstów kulturowych modelujących ich sensy asocjacyjne; dobra umiejętność samodzielnej eksplikującji ich sensów asocjacyjnych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość problematyki omawianej podczas zajęć, a zwłaszcza zadowalająca znajomość zakresu pojęciowego wybranych polskich słów kluczy oraz zadowalająca wiedza na temat kontekstów kulturowych modelujących ich sensy asocjacyjne; zadowalająca umiejętność eksplikującji ich sensów asocjacyjnych, odznaczająca się jednak stosunkowo dużym stopniem niesamodzielności.
dostateczny (dst; 3,0): ogólna znajomość problematyki omawianej podczas zajęć, a zwłaszcza ogólna znajomość zakresu pojęciowego wybranych polskich słów kluczy oraz ogólna wiedza na temat kontekstów kulturowych modelujących ich sensy asocjacyjne; zadowalająca umiejętność eksplikującji ich sensów asocjacyjnych, odznaczająca się jednak dużym stopniem niesamodzielności.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość problematyki omawianej podczas zajęć, a zwłaszcza niezadowalająca znajomość zakresu pojęciowego wybranych polskich słów kluczy oraz niezadowalająca wiedza na temat kontekstów kulturowych modelujących ich sensy asocjacyjne; niezadowalająca umiejętność eksplikującji ich sensów asocjacyjnych.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Baranowska, Warszawa - miesiące, lata, wieki. Wrocław 1996 (wybrane fragmenty).
K. Bockeheim, Dworek, kontusz, karabela. Wrocław 2002 (wybrane fragmenty).
W. Chlebda, Elementy frazematyki. Wprowadzenie do frazeologii nadawcy. Opole 1991 (wybrane fragmenty).
T. Grzybkowska, Gdańsk. Wrocław 2000 (wybrane fragmenty).
A. Jackowski, J. Pach, J. S. Rudziński, Jasna Góra. Wrocław 2001 (wybrane fragmenty).
A. Jackowski, Pielgrzymowanie. Wrocław 1998 (wybrane fragmenty).
S. Kłos, Bieszczady. Wrocław 2000 (wybrane fragmenty).
J. Kolbuszewski, Kresy. Wrocław 2005 (wybrane fragmenty).
J. Kracik, Historia Kościoła katolickiego w Polsce. Wrocław 2010 (wybrane fragmenty).
A. Kroh, Tatry i Podhale. Wrocław 2002 (wybrane fragmenty).
E. Kruk, Warmia i Mazury. Wrocław 2003 (wybrane fragmenty).
T. Kulak, Wrocław. Przewodnik historyczny. Wrocław 1997 (wybrane fragmenty).
Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny, programy nauczania, pomoce dydaktyczne. Red. W. Miodunka. Kraków 2009 (wybrane fragmenty).
H. Markiewicz, A. Romanowski, Skrzydlate słowa. Wielki słownik cytatów polskich i obcych. Kraków 2005 (wybrane hasła).
M. Rożek, Kraków. Przewodnik historyczny. Wrocław 1997 (wybrane fragmenty).
A. Strojny, T. Ostrowski, Lwów. Miasto Wschodu i Zachodu. Kraków 2001 (wybrane fragmenty).
A. Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury. Przeł. I. Duraj-Nowosielska. Warszawa 2007 (wybrane fragmenty).
G. Zarzycka, Jak powstają hasła do "Leksykonukultury polskiej dla cudzoziemców". „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 16, 2008, s. 183-189[http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Acta_Universitatis_Lodziensis_Ksztalcenie_Polonistyczne_Cudzoziemcow/Acta_Universitatis_Lodziensis_Ksztalcenie_Polonistyczne_Cudzoziemcow-r2008-t16/Acta_Universitatis_Lodziensis_Ksztalcenie_Polonistyczne_Cudzoziemcow-r2008-t16-s183-189/Acta_Universitatis_Lodziensis_Ksztalcenie_Polonistyczne_Cudzoziemcow-r2008-t16-s183-189.pdf].
Wybrane materiały filmowe dostępne on-line.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: