Polszczyzna okiem młodego badacza 03-ZW-POB
Treści programowe dla przedmiotu:
- definicja stereotypu: stereotyp językowy a kulturowy, autostereotyp, stereotyp negatywny i pozytywny, stereotyp etniczny,
- stereotypy etniczne w słownikach języka polskiego,
- sporządzenie, przeprowadzenie i opracowanie ankiety dotyczącej znajomości stereotypów etnicznych wśród różnych grup respondentów,
- opracowanie słowniczka stereotypów etnicznych (np. w postaci prezentacji multimedialnej) zawierającego/utrwalającego wyłącznie pozytywne treści.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie w pogłębiony sposób istotę stereotypu językowego i jego odmian, a także wykorzystywaną terminologię,
- potrafi formułować i rozwiązywać problemy odnoszące się do zagadnienia stereotypu językowego oraz na podstawie poprawnie sformułowanych przez siebie wniosków prowadzić debaty i brać udział w dyskusjach dotyczących tych problemów,
- jest gotów/gotowa do samodzielnej, krytycznej lektury tekstów naukowych i dyskusji z prezentowanymi w nich problemami dotyczącymi stereotypu językowego,
- potrafi przygotować w tandemie/grupie prezentację multimedialną/film/materiały edukacyjne ukazujące wybrane problemy z zakresu stereotypu językowego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, bardzo dobra umiejętność posługiwania się terminologią, bardzo dobra umiejętność samodzielnego komentowania problemów i dylematów związanych z wybranym zagadnieniem językoznawczym.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie wyrażania samodzielnych opinii dotyczących problemów i dylematów związanych z wybranym zagadnieniem językoznawczym.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, dobra umiejętność posługiwania się terminologią, dobra umiejętność samodzielnego komentowania problemów i dylematów związanych z wybranym zagadnieniem językoznawczym, wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, zadowalająca umiejętność posługiwania się terminologią, wyróżniająca się stosunkowo dużym stopniem niesamodzielności wypowiadanie się na temat problemów i dylematów związanych z wybranym zagadnieniem językoznawczym.
dostateczny (dst; 3,0): ogólna znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, zadowalająca umiejętność posługiwania się podstawową terminologią, wyróżniająca się bardzo dużym stopniem niesamodzielności wypowiadanie się na temat problemów i dylematów związanych z wybranym zagadnieniem językoznawczym.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość problematyki poruszanej podczas zajęć, niezadowalająca umiejętność posługiwania się terminologią, brak umiejętności wypowiadania się na temat problemów i dylematów związanych z wybranym zagadnieniem językoznawczym.
Literatura
Zalecana literatura:
Bartmiński J., Zmiany stereotypu Niemca w Polsce. Profile i ich historyczno-kulturowe uwarunkowania, w: Profilowanie w języku i tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin 1998.
Bartmiński J., Lappo I., Majer-Baranowska U., Stereotyp Rosjanina i jego profilowanie we współczesnej polszczyźnie, „Etnolingwistyka” 2002, 14.
Bartmiński J., Nasi sąsiedzi w oczach studentów, w: Narody i stereotypy, red. T. Walas, Kraków 1995.
Bartmiński J., Panasiuk J., Stereotypy językowe, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993.
Lappo I., Profilowanie stereotypu Rosjanina w polskim kręgu językowo-kulturowym, „Etnolingwistyka” 2002, 14.
Niewiara A., Polskie stereotypy narodowe w świetle badań diachronicznych, „LingVaria” 2010, 2.
Niewiara A., Wyobrażenia o narodach w pamiętnikach i dziennikach z XVI-XIX wieku, Katowice 2000 (wybrane rozdziały).
Peisert M., Nazwy narodowości i ras we współczesnej polszczyźnie, w: Język a Kultura, t. 5, red. J. Anusiewicz, F. Nieckula, Wrocław 1992.
Piętkowa R., Językowy obraz świata i stereotypy a nauczanie języka polskiego, http://www.sjikp.us.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/romualda_pietkowa.pdf.
Pisarkowa K., Konotacja semantyczna nazw narodowości, „Zeszyty Prasoznawcze” 1976, 1.
Słowniki języka polskiego, np. W. Doroszewskiego, M. Szymczaka, P. Żmigrodzkiego.
Powyższa lista ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: