Polityka językowa 03-ZW-PJ
Treści programowe dla przedmiotu:
- polityka językowa: współczesne stanowiska, konteksty, doktryny (monolingwalna, polilingwalna, ekologia językowa),
- podmioty polityki językowej (wewnętrzne i zewnętrzne; rola mediów, państwa, szkoły, małych grup społecznych; autorytety językowe),
- przedmioty polityki językowej (system języka; społeczne funkcjonowanie języka; świadomość językowa użytkowników; naturalny aparat mowy),
- środki polityki językowej: kodyfikacja, akty prawne (tu szczegółowo ustawa o języku polskim; ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym), popularyzacja wiedzy o języku, nauczanie języka polskiego jako obcego, poradnictwo językowe,
- status języków w Unii Europejskiej,
- wybrane działania politycznojęzykowe UE i Rady Europy, krajów słowiańskich i niesłowiańskich,
- mniejszości językowe w Polsce,
- polityka nazewnictwa w Polsce i na świecie.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie złożone uwarunkowania polskiej oraz europejskiej polityki językowej,
- potrafi wskazać podstawowe podmioty, wpływające na kształt rzeczywistości językowej, oraz narzędzia przez nie wykorzystywane,
- potrafi, wykorzystując narzędzia językoznawcze, rozpoznać postawy użytkowników języka i sformułować podstawową poradę językową,
- potrafi przygotować raport/prezentację na temat polityki językowej/polskiej polityki językowej w wybranym aspekcie przedmiotowym,
- jest gotów do dyskusji i krytycznej oceny działalności politycznojęzykowej w wybranym kręgu kulturowym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra orientacja w złożonych uwarunkowaniach polskiej i europejskiej polityki językowej, bardzo dobra znajomość podmiotów, przedmiotów i narzędzi politycznojęzykowych, bardzo dobra umiejętność krytycznej analizy i oceny działalności politycznojęzykowej w wybranym kręgu kulturowym; bardzo dobra ocena prezentacji oraz raportu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra orientacja w złożonych uwarunkowaniach polskiej i europejskiej polityki językowej, bardzo dobra znajomość podmiotów, przedmiotów i narzędzi politycznojęzykowych, dobra umiejętność krytycznej analizy i oceny działalności politycznojęzykowej w wybranym kręgu kulturowym; dobra ocena prezentacji oraz raportu.
dobry (db; 4,0): dobra orientacja w złożonych uwarunkowaniach polskiej i europejskiej polityki językowej, dobra znajomość podmiotów, przedmiotów i narzędzi politycznojęzykowych, dobra umiejętność krytycznej analizy i oceny działalności politycznojęzykowej w wybranym kręgu kulturowym; dobra ocena prezentacji oraz raportu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra orientacja w złożonych uwarunkowaniach polskiej i europejskiej polityki językowej, odpowiednia znajomość podmiotów, przedmiotów i narzędzi politycznojęzykowych, podstawowa umiejętność krytycznej analizy i oceny działalności politycznojęzykowej w wybranym kręgu kulturowym; dostateczna ocena prezentacji oraz raportu.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa orientacja w złożonych uwarunkowaniach polskiej i europejskiej polityki językowej, dostateczna znajomość podmiotów, przedmiotów i narzędzi politycznojęzykowych, podstawowa umiejętność krytycznej analizy i oceny działalności politycznojęzykowej w wybranym kręgu kulturowym; dostateczna ocena prezentacji oraz raportu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczająca orientacja w złożonych uwarunkowaniach polskiej i europejskiej polityki językowej, nieznajomość podmiotów, przedmiotów i narzędzi politycznojęzykowych, nieumiejętność krytycznej analizy i oceny działalności politycznojęzykowej w wybranym kręgu kulturowym; niedostateczna ocena prezentacji oraz raportu.
Literatura
Zalecana literatura:
Barbour S., Carmichael C., Language and Nationalism In Europe, New York 2002.
Dąbrowska A., Miodunka W., Pawłowski A., Wyzwania polskiej polityki językowej za granicą: kontekst, cele, środki i grupy odbiorcze, Warszawa 2012.
Furdal A. (red.), Studia nad językami i kulturami europejskimi, Wrocław 1998.
Joseph J.E., Language and politics, Edinburgh 2006.
Lubaś W., Ohnheiser I., Topolińska Z. (red.), Języki słowiańskie w perspektywie ekolingwistycznej, Opole 2003.
Lubaś W., Polityka językowa, Opole 2009.
Łuczak J., Polityka językowa Unii Europejskiej, Warszawa 2010.
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
Markowski A., Puzynina J. (red.), Normalizacja języka w krajach Zachodu, Warszawa 1994.
Mazur J. (red.), Polska polityka językowa na przełomie tysiącleci, Lublin 1999.
Mazur J. (red.), Promocja języka i kultury polskiej w świecie, Lublin 1998.
Mostowik P., Żukowski W., Ustawa o języku polskim. Komentarz, Warszawa 2001.
Szul R., Język, naród, państwo. Język jako zjawisko polityczne, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: