Komunikacja międzykulturowa 03-ZW-KM
Treści programowe dla przedmiotu:
- kultura i komunikacja - różne definicje i perspektywy badawcze; pojęcie kultury narodowej,
- komunikacja i edukacja międzykulturowa; problem tożsamości (tożsamość społeczna, jednostkowa i kulturowa),
- opozycja swój-obcy; inny, drugi i trzeci w komunikacji; etnocentryzm i relatywizm kulturowy,
- autostereotypy i heterostereotypy w komunikacji międzykulturowej; stereotyp a uprzedzenie, piętno,
- bariery w komunikacji międzykulturowej (uprzedzenia, stereotypy, niepewność, mylne interpretacje znaków niejęzykowych, język),
- szok kulturowy, adaptacja kulturowa; rola kontekstu w komunikacji międzykulturowej (kultura wysokiego i niskiego kontekstu),
- komunikacja niewerbalna w aspekcie międzykulturowym,
- język a płeć,
- wartości w komunikacji międzykulturowej.
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji kulturowej; a także potrafi wykorzystać je podczas analizy,
- zna podstawową literaturę przedmiotu, a także założenia teoretyczne i metodologiczne komunikacji międzykulturowej,
- potrafi rozpoznać różnice międzykulturowe i określić ich wpływ na proces komunikacji,
- potrafi określić przyczyny konfliktów kulturowych i zanalizować je z wykorzystaniem odpowiednich metod,
- zna założenia edukacji międzykulturowej i jej wagę w kształtowaniu świadomości społecznej,
- zna mechanizmy tworzenia stereotypów, uprzedzeń i piętna społecznego, potrafi dostrzec uproszczenia i generalizacje będące postawą stereotypizacji i wartościowania innego, obcego,
- potrafi określić i zanalizować kulturowe różnice w komunikacji niewerbalnej,
- wykazuje otwartość na odmienności kulturowe,
- jest przygotowany do funkcjonowania w środowisku międzykulturowym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): w stopniu bardzo dobrym opanowane wiadomości z zakresu komunikacji i edukacji międzykulturowej, wysoka ocena umiejętności samodzielnego wyjaśniania uwarunkowań wpływających na komunikację międzykulturową; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, wysoka wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji multimedialnej; systematyczne przygotowywanie się do zajęć.
dobry plus (+db; 4,5): w stopniu bardzo dobrym opanowane wiadomości z zakresu komunikacji i edukacji międzykulturowej, wysoka ocena umiejętności samodzielnego wyjaśniania uwarunkowań wpływających na komunikację międzykulturową; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, dobra wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji multimedialnej; widoczne minimalne niedociągnięcia w zakresie argumentowania i opisywania zjawisk, systematyczne przygotowywanie się do zajęć.
dobry (db; 4,0): w stopniu dobrym opanowane wiadomości z zakresu komunikacji i edukacji międzykulturowej, dobra ocena umiejętności samodzielnego wyjaśniania uwarunkowań wpływających na komunikację międzykulturową; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, dobra wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji multimedialnej; możliwe pojedyncze błędy w zakresie argumentowania i opisywania zjawisk, systematyczne przygotowywanie się do zajęć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): w stopniu wystarczającym opanowane wiadomości z zakresu komunikacji i edukacji międzykulturowej, dostateczna ocena umiejętności samodzielnego wyjaśniania uwarunkowań wpływających na komunikację międzykulturową; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, dobra wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji multimedialnej; możliwe pojedyncze błędy w zakresie argumentowania i opisywania zjawisk, a także pojedyncze braki w stosowanej do opisu terminologii, systematyczne przygotowywanie się do zajęć.
dostateczny (dst; 3,0): w stopniu zadowalającym opanowane podstawowe wiadomości z zakresu komunikacji i edukacji międzykulturowej, nie zawsze pełna umiejętność samodzielnego wyjaśniania analizowanych zjawisk, student/ka może wymagać niewielkiej pomocy ze strony prowadzącego zajęcia; poprawnie wykonywane podstawowe analizy językowe, choć możliwe są w nich nieliczne błędy; niska aktywność merytoryczna w zajęciach i dyskusji, nieumiejętność w pełni samodzielnego przygotowania prezentacji multimedialnej zawierającej własne analizy i interpretacje; niska aktywność, niesystematyczne przygotowywanie się do zajęć.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające opanowane podstawowych wiadomości z zakresu komunikacji i edukacji międzykulturowej, niesamodzielność w wyjaśniania omawianych zjawisk językowych i kulturowych; nieumiejętność przygotowania poprawnej analizy podstawowych procesów językowych i kulturowych; niski udział merytoryczny w zajęciach, niewystarczająca wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji multimedialnej; brak systematycznego przygotowywania się do zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura obowiązkowa:
Głażewska E., Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura. Wybór zagadnień, Lublin 2012.
Komunikacja międzykulturowa w integrującej się Europie, red. K. Karcz, Katowice 2004.
Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, Gdańsk 2007, s. 85-122 (rozd. Etnocentryzm, uprzedzenia i stereotypy).
E. Marx, Przełamywanie szoku kulturowego. Czego potrzebujesz, aby odnieść sukces w międzynarodowym biznesie, Agencja Wydawnicza Placet Warszawa 2000.
T.E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa 1978. (wybór)
J. Mikułowski-Pomorski, Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Universitas, Kraków 2006. (wybór)
Morreale S.P., B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007. (wybór)
Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, PWN, Warszawa 2002. (wybór)
M. Golka, 2008, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, PWN. (wybór)
R. Gwarkiewicz, 2011, Komunikacja międzykulturowa a stereotypy, Szczecin. (wybór)
A. Kłoskowska, 2005, Kultury narodowe u korzeni, PWN (wybór)
W. Kalaga, 2007, Dylematy wielokuturowości, Universitas (wybór)
J. Mikulowski¬Pomorski, 1999, Komunikacja międzykulturowa, Wyd. Akademii Ekonomicznej. (wybór)
Bolten J., Interkulturowa kompetencja, przeł. B. Andrzejewski, Poznań 2006. (wybór)
Hofstede G., Hofstede G. J., Kultury i organizacje, przeł. M. Durska, Warszawa 2007. (wybór)
Huntington S. P., Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2007. (wybór)
Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, przeł. A. Nowak, Gdańsk 2007. (wybór)
Pomiędzy kulturami: szkice z komunikacji międzykulturowej, red. M. Ratajczak M., Wrocław 2006. (wybór)
Literatura uzupełniająca – fragmenty do wyboru przez prowadzącego:
Komunikowanie międzykulturowe: szanse i wyzwania, red. M. Ratajczak M., Poznań 2009.
Komunikacja międzykulturowa: zderzenia i spotkania, A. Kapciak, L. Korporowicza, A. Tyszki, Warszawa 1996.
Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej, red. M. Mackiewicz, Poznań 2010.
Nisbett R. E., Geografia myślenia, przekł. E. Wojtych, Sopot 2009.
Nogalski B., Jarocki P., Komunikacja niewerbalna w negocjacjach międzynarodowych: uwarunkowania kulturowe, Bydgoszcz 1998.
Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa, przeł. K. Bogusz, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: