Film w Polsce 03-ZW-FwP
Treści programowe dla przedmiotu:
- omówienie pojęć i zagadnień problemowych związanych z analizą i interpretacją filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych, zarówno kinowych jak i telewizyjnych, krótkometrażowych i pełnometrażowych,
- omówienie i analiza twórczości wybranych autorek i autorów polskiego kina (m.in. Andrzeja Wajdy, Andrzeja Munka, Krzysztofa Kieślowskiego, Romana Polańskiego, Ireny Kamieńskiej, Aleksandry Korejwo, Kazimierza Karabasza, Jerzego Kawalerowicza),
- omówienie i analiza wybranych przykładów wybitnych dzieł filmowych z dorobku polskiej kinematografii (m.in. "Kanał" Andrzeja Wajdy, "Zezowate szczęście" Andrzeja Munka, "Dwa ludzie z szafą" Romana Polańskiego, "Gadające głowy" i "Dekalog" Krzysztofa Kieślowskiego, "Tango" Zbigniewa Rybczyńskiego, "Dzień za dniem" Ireny Kamieńskiej, "Komunia" Anny Zameckiej czy "Boże Ciało" Jana Komasy),
- przedstawienie zagadnień dotyczących interpretowania fotografii (oraz jej zastosowania w filmie) w oparciu o analizę całego utworu w jego złożonych formalnym kształcie oraz w odniesieniu do fragmentów filmu (mikroanaliza).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka zna i rozumie w szerokim zakresie:
- główne uwarunkowania wiedzy o polskiej kulturze filmowej (główne nurty, zjawiska, dzieła i twórcy), jej systemach i społecznych obiegach, roli, jaką odgrywały i odgrywają filmy polskie w komunikacji,
- w pogłębiony, uporządkowany i podbudowany teoretycznie sposób wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu wiedzy o filmie niezbędne do samodzielnej realizacji złożonego zadania badawczego,
- student/ka potrafi wyszukiwać i właściwie dobierać źródła polskojęzyczne i obcojęzyczne dotyczące polskiego filmu (fabularnego, dokumentalnego, animowanego, krótkometrażowego, telewizyjnego) oraz informacje z nich pochodzące, dokonując oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji wybranych utworów filmowych,
- student/ka jest gotowa do krytycznej oceny utworów filmowych, zestawiania i waloryzowania źródeł informacji na ich temat, krytycznego uczestnictwa w dyskusjach na temat wybranych polskich utworów kinematograficznych (z zastosowaniem języka polskiego) oraz relacji zachodzących między wizją polskiej kultury i historii, która zostaław w nich zaprezentowana.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada rozbudowaną wiedzę i umiejętności dotyczące analizy i interpretacji (polskich) filmów (fabularnych, dokumentalnych i animowanych), potrafi scharakteryzować twórczość i dokonania wybranych polskich autorów i autorek filmowych, posługując się zarówno specjalistyczną terminologią, jak i kontekstami historycznymi, potrafi dokonać wieloaspektowej interpretacji dzieła filmowego.
dobry plus (+db; 4,5): student zna, rozumie i potrafi dokonać analizy i interpretacji (polskich) filmów (fabularnych, dokumentalnych i animowanych), w kontekście filmografii ich twórców, przy zastosowaniu specjalistycznej terminologii, wskazując na istotne konteksty dzieła.
dobry (db; 4,0): student zna, rozumie i potrafi dokonać (polskich) filmów (fabularnych, dokumentalnych i animowanych) przy zastosowaniu specjalistycznej terminologii i ze znajomością wybranych kontekstów dzieła;
dostateczny plus (+dst.; 3,5): student w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, zarysowane w programie studiów. Potrafi dokonać w wymiarze podstawowym interpretacji wybranych polskich filmów przy zastosowaniu specjalistycznej terminologii i ze znajomością wybranych kontekstów dzieła.
dostateczny (dst.; 3,0): student w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, zarysowane w programie studiów. Zna podstawowe pojęcia i konteksty dotyczące interpretowania filmów z dorobku polskiej kinematografii.
niedostateczny (ndst.; 2,0): student nie realizuje założeń przedmiotu, zarysowanych w programie studiów – nie zna podstawowych pojęć i kontekstów związanych z interpretowaniem utworów filmowych polskiego kina.
Literatura
Zalecana literatura:
Marek Hendrykowski, Dwaj ludzie z szafą, Poznań 2015.
Historia kina polskiego, pod redakcją Tadeusza Lubelskiego i Konrada J. Zarębskiego, Warszawa 2006.
Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz, Dekalog, Warszawa 1996.
Kieślowski Revisited (and Re – watched) edited by Mikołaj Jazdon and Piotr Pławuszewski, „Images“ 2018, vol. XXIV, nr 33.
Kino polskie jako kino narodowe, pod redakcją Tadeusza Lubelskiego i Macieja Stroińskiego, Kraków 2009.
Kino polskie jako kino transnarodowe, pod redakcją Sebastiana Jagielskiego i Magdalemy Podsiadło, Kraków 2017.
Kino polskie: reinterpretacje, pod redakcją Konrada Klejsy i Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, Kraków 2008.
Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy, Łódź 2010.
Grażyna Pawlak, Literatura polska w Teatrze Telewizji w latach 1953-1993, Warszawa 2004.
Paweł Sitkiewicz, Polska szkoła animacji, Gdańsk 2011.
Tadeusz Sobolewski, Kino swoimi słowami, Kraków 2012.
Agnieszka Tambor, Nowa polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien. Uniwersytet Śląski, Katowice 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: