Film i percepcja wzrokowa: Zmysłowe postrzeganie kina 03-ZPK-12FKMDM
Omówienie oddziaływania percepcji wzrokowej na odbiór dzieł audiowizualnych. Kształcenie umiejętności samodzielnej analizy warstwy wizualnej dzieł filmowych. Analiza i interpretacja indywidualnych doświadczeń wzrokowych studenta w świetle teorii badań nad percepcją.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- zna i rozumie podstawową i specjalistyczną terminologię wykorzystywaną w badaniach tekstów kultury, głównie literackich i filmowych.
- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach filmoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi, głównie literaturoznawstwem, pozwalającą na integrowanie wiedzy z zakresu rozmaitych dyscyplin naukowych.
- posiada podstawową wiedzę warsztatową niezbędną do wykonywania zadań profesjonalnych w zakresie filmoznawstwa i sztuk pokrewnych (np. literatury, fotografii, nowych mediów)
- posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w interdyscyplinarnych zadaniach badawczych
- posiada pogłębioną umiejętność przygotowania w języku polskim różnych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych i /lub multimedialnych dotyczących filmu oraz zagadnień z pogranicza różnych dyscyplin naukowych
- potrafi właściwie ocenić swoje możliwości intelektualne, zna stan swojej wiedzy i umiejętności oraz realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się
- wykazuje świadomość reguł realizowania zadań naukowo-badawczych samodzielnie i zespołowo
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne. Analiza i interpretacja doświadczeń wzrokowych w kontekście teorii percepcji
1) Niedostateczny
Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu percepcji wzrokowej, nie potrafi wytłumaczyć działania percepcji wzrokowej w odbiorze dzieła audiowizualnego.
2) Dostateczny/ dostateczny +
Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu percepcji wzrokowej, potrafi wytłumaczyć działanie percepcji wzrokowej w odbiorze dzieła audiowizualnego.
3) Dobry/ dobry +
Student dysponuje wiedzą z zakresu percepcji wzrokowej, niewykraczającą poza materiał prezentowany w ramach zajęć; potrafi zanalizować różne przykłady wpływu percepcji wzrokowej na odbiór dzieł audiowizualnych, jest aktywny na zajęciach.
4) Bardzo dobry
Student dysponuje wiedzą i umiejętnościami analitycznymi umożliwiającymi mu wielostronne rozpatrywanie związków percepcji filmowej z filmem; potrafi zanalizować różne przykłady wpływu percepcji wzrokowej na odbiór dzieł audiowizualnych; jest bardzo aktywny na zajęciach; zna teksty naukowe i swobodnie operuje wiedzą w nich zawartą
Literatura
R. Arnheim, Film as art, University of California Press 1957.
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, przeł. Jolanta Mach, Gdańsk 2004.
R. Arnheim, Myślenie wzrokowe, przeł. Marek Chojnacki, Gdańsk 2013.
P. Francuz, Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, KUL 2013.
P. Francuz, Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Warszawa 2007.
J. Gage, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji. Kraków 2008.
J. Gage, Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Tłum. J. Hplzman, A. Zakiewicz, Kraków 2010.
E.H. Gombrich, Iluzja i wzrokowy martwy punkt (Jak czytać obraz), przeł. Wojciech Suchocki, Poznań 1979.
E.H. Gombrich, Moment i ruch w sztuce, przeł. Wojciech Suchocki, Poznań 1979.
E.H. Gombrich, Sztuka i złudzenie, Warszawa 1981.
E.H. Gombrich, Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, Kraków 2009.
R.L. Gregory, Oko i mózg. Psychologia widzenia, Warszawa 1971.
A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2007.
W. Kandynski, Punkt i linia a płaszczyzna, Warszawa 1986.
A. Mączyńska-Frydryszek, M. Jaskólska-Klaus, T. Maruszewski, Psychofizjologia widzenia, Poznań 1991.
S. Popek, Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin 1999.
M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983.
W. Strzemiński, Teoria widzenia, Kraków 1974.
W. Strzemiński, Wybór pism estetycznych, Kraków 2006.
A. J. Wróblewski, Sztuka widzenia, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: