Zarys gramatyki języka polskiego 03-ZGJP-11CSDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- definiowanie języka w ramach różnych metodologii,
- krytyczna ocena stanowisk metodologicznych w zakresie językoznawstwa polskiego,
- złożoność systemu języka polskiego,
- podział wewnętrzny języka polskiego,
- język polski w kontekście kultury,
- tendencje rozwojowe współczesnego języka polskiego a procesy globalizacyjne.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi krytycznie ocenić postrzeganie języka w ramach różnych metodologii badawczych,
- potrafi wyjaśnić różnice metodologiczne oraz omówić stopień otwartości językoznawstwa,
- potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu językoznawstwa,
- potrafi omówić podsystemy języka polskiego,
- potrafi poprawnie interpretować przekaz werbalny.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): definiuje język w ramach różnych metodologii, potrafi je omówić, rozumie złożoność systemu języka polskiego, ma wysoką kompetencję w zakresie interkulturowej interpretacji przekazów werbalnych, krytycznie ocenia funkcjonalne zróżnicowanie polszczyzny.
dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość terminologii z zakresu językoznawstwa i podstawowych teorii metodologicznych, wystarczająca kompetencja w zakresie interkulturowej interpretacji przekazów werbalnych, student sprawnie różnicuje, w zakresie funkcji, przekazy werbalne.
dobry (db; 4,0): zadowalająca znajomość terminologii z zakresu językoznawstwa i podstawowych teorii metodologicznych, wystarczająca kompetencja w zakresie interkulturowej interpretacji przekazów werbalnych, podstawowa umiejętność w zakresie różnicowania wewnętrznego polszczyzny.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość terminologii z zakresu językoznawstwa i podstawowych teorii metodologicznych, wystarczająca kompetencja w zakresie interkulturowej interpretacji przekazów werbalnych.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość terminologii z zakresu językoznawstwa i podstawowych teorii metodologicznych, zadowalająca umiejętność interpretacji przekazów werbalnych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość terminologii z zakresu językoznawstwa i głównych teorii metodologicznych, niewystarczająca kompetencja w zakresie interpretacji przekazu werbalnego.
Literatura
Zalecana literatura:
Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2004.
Bartmiński, J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.
Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, t. I-II, Warszawa 1998.
Grzegorczykowa, R., Profilowanie a inne pojęcia opisujące hierarchiczną strukturę znaczenia, [w:] Profilowanie w języku i w tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin 1998.
Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 1996.
Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.
Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1996.
Tabakowska E. (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001.
Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: