Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego 03-ZF-SWP
Zakres tematów:
1. Podstawowe pojęcia słowotwórstwa
2. Kategorie i typy słowotwórcze rzeczowników – analiza słowotwórcza
3. Nazwy żeńskie dawniej i dziś
4. Analiza morfologiczna
5. Słowotwórstwo przymiotnika i czasownika
6. Słowotwórstwo a kognitywizm
7. Słowotwórstwo polszczyzny mówionej
8. Słowotwórstwo gniazdowe
9. Słowotwórstwo w diachronii
10. Graniczne przypadki słowotwórstwa
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie elementarną terminologię z zakresu badań nad językiem, literaturą i ich kontekstami,
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane teorie i metodologie badań literackich i językoznawczych,
- zna i rozumie podstawowe zagadnienia językoznawstwa ogólnego, a także terminologię i procedury analityczne w tym zakresie,
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu współczesny język polski wraz z jego uwarunkowaniami analizowanymi z wykorzystaniem podbudowanej teoretycznie wiedzy językoznawczej,
- zna i rozumie metodologiczne i metodyczne podstawy językoznawstwa; literaturoznawstwa lub innych pokrewnych/pomocniczych dyscyplin, niezbędne do samodzielnej realizacji prostego zadania,
- potrafi stosować odpowiednie procedury (formułować i analizować problemy, dobierać metody i narzędzia, opracowywać, prezentować i wdrażać wyniki badań) w celu rozwiązywania typowych zadań w zakresie wybranej specjalności,
- jest gotowa/gotowy do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, a także do ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
- R. Grzegorczykowa, J. Puzynina, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki sufiksalne rodzime, Warszawa 1979 [wybrane rozdziały].
- K. Kleszczowa, Staropolskie kategorie słowotwórcze i ich perspektywiczna ewolucja, Katowice 1998 [wybrane rozdziały].
- Morfologia, pod red. R. Grzegorczykowej, R. Laskowskiego, H. Wróbla, Warszawa 1984 [wybrane rozdziały].
- J. Sierociuk, Swoistość słowotwórstwa gwarowego (wybrane problemy), "LingVaria" 2007, nr 1, s. 115-125.
- Słówotwórstow gniazdowe. Historia. Metoda. Zastosowania, red. M. Skarżyński, Kraków 2003 [wybrane rozdziały].
- E. Tabakowska, Wewnętrzna struktura wyrazu: morfologia, w: Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001, s. 75-110.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: