Subiektywna historia kina bułgarskiego 03-ZF-SHK-II
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe zagadnienia związane z teorią kina,
- zapoznanie z najważniejszymi dziełami powstałymi w kinie bułgarskim,
- główne zjawiska i tendencje zachodzące w kinematografii bułgarskiej od jej powstania do czasów współczesnych,
- nawiązanie do procesów zachodzących w kinie światowym i europejskim,
- rola kina we współczesnej kulturze bułgarskiej.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna podstawy teorii filmu,
- rozumie i charakteryzuje specyfikę kina bułgarskiego w kontekście bałkańskim i europejskim,
- potrafi powiązać główne nurty kinematografii bułgarskiej z procesami zachodzącymi w kinie europejskim (światowym),
- potrafi dokonać analizy filmu, porównać, powiązać i przedyskutować poruszane w nim problemy,
- potrafi wskazać głównych twórców kinematografii bułgarskiej i wskazać ich najwybitniejsze dokonania,
- potrafi zabierać głos, rekapitulować i podsumowywać dyskusję, wyciągać wnioski,
- ocenia, porównuje źródła informacji, stawia hipotezy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych z teorią kina oraz kinematografią bułgarską i jej związków z kinem europejskim, a także światowym, uzupełniania na bieżąco wiedza z zakresu najnowszych bułgarskich wydarzeń filmowych, wysoka świadomość roli Bułgarii (Bałkanów) w historii kinematografii europejskiej (światowej).
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza orientacja w bieżących wydarzeniach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień związanych z teorią kina oraz kinematografią bułgarską i jej związków z kinem europejskim, a także światowym, wybiórcza wiedza z zakresu najnowszych bułgarskich wydarzeń filmowych, zadowalająca świadomość roli Bułgarii (Bałkanów) w historii kinematografii europejskiej (światowej).
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość zagadnień związanych z teorią kina oraz kinematografią bułgarską i jej związków z kinem europejskim, a także światowym, słaba wiedza z zakresu najnowszych bułgarskich wydarzeń filmowych, słaba świadomość roli Bułgarii (Bałkanów) w historii kinematografii europejskiej (światowej).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień związanych z teorią kina oraz kinematografią bułgarską i jej związków z kinem europejskim, a także światowym, niezadowalająca wiedza z zakresu najnowszych bułgarskich wydarzeń filmowych, niezadowalająca świadomość roli Bułgarii (Bałkanów) w historii kinematografii europejskiej (światowej).
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- poziom wiedzy zaprezentowany podczas dyskusji,
- pisemna praca zaliczeniowa.
Literatura
Zalecana literatura:
Грозев А., Киното в България, ч. I (1897 – 1956), София.
История на световното кино 1945 – 2000, Т. I, София 2008.
Raczewa M., Nowy film bułgarski, Warszawa 1978.
Černík M., 35 českých filmových režisérů, Praha 2010.
Gwóźdź A. (red.), Czeska myśl filmowa I, II, Gdańsk 2005, 2007.
Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej, Gdańsk 2007.
Historia kina, T. 1, Kino nieme, red. Lubelski T., Sowińska I., Syska R., Kraków 2009.
Historia kina, T. 2, Kino klasyczne, red. Lubelski T., Sowińska I., Syska R., Kraków 2011.
Kašpar L., Český hraný film a filmaři za protektorátu. Propaganda, kolaborace, rezistence, Praha 2007.
Płażewski J., Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2008.
Tronowicz H., Film Czechosłowacki. Warszawa 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: