Najstarszy język słowiański 03-ZF-NJS
Treści programowe dla przedmiotu:
- rozpad wspólnoty prasłowiańskiej,
- wyodrębnienie się słowiańskich grup dialektalnych,
- rozwój alfabetów słowiańskich,
- podstawowe zabytki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego,
- podstawowe wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego (fonetyka, morfologia, składnia).
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- umie dokonać podstawowej rekonstrukcji form prasłowiańskich bazując na podstawowych wiadomościach z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej,
- umie wskazać i objaśnić zróżnicowanie systemów pisownianych we współczesnych językach słowiańskich,
- potrafi dokonać lingwistycznej analizy tekstu dawnego, staro-cerkiewno-słowiańskiego,
- potrafi zreferować poglądy na temat historycznego rozwoju języka staro-cerkiewno-słowiańskiego jako najdawniejszego słowiańskiego języka literackiego, dziś martwego, z odniesieniem do innych żywych języków słowiańskich oraz do języka prasłowiańskiego rozumianego jako hipoteza naukowa.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej, Warszawa 2000.
L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006.
M. Wójtowicz, Początki pisma słowiańskiego, Poznań 2000.
A. Fałowski, B. Sendero, Biesiada słowiańska, Kraków 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: