Historia literatury romantyzmu 03-ZF-HLR
Treści programowe dla przedmiotu:
- proces narodzin i rozwoju polskiego romantyzmu (na tle europejskim),
- poetyka najważniejszych gatunków romantycznych, np. ballada, powieść poetycka, dramat romantyczny, komedia, poemat dygresyjny, powieść,
- koncepcje i sposoby rozumienia idei narodu,
- stosunek do problemu relacji polsko-żydowskich oraz polsko-rosyjskich,
- kategorie estetyczne, np. tragizm, groteska, ironia, frenezja, melancholia, komizm, realizm,
- romantyczne dylematy metafizyczne i egzystencjalne, w tym także kwestie poszukiwać i buntów religijnych,
- elementy historii XIX wieku i jej wpływ na idee romantyczne - problem rewolucji, historyzm, prowidencjalizm, romantyczne historiozofie (np. mesjanizm) itd.,
- najważniejsze utwory romantyczne, np. Ballady i romanse, Konrad Wallenrod, Dziady i Pan Tadeusz Adama Mickiewicza (ale też wielokrotnie przywoływane będą prelekcje paryskie oraz inne publiczne wystąpienia poety), Kordian, Balladyna, Beniowski, Król-Duch Juliusza Słowackiego, Nie-Boska komedia, Irydion, Przedświt Zygmunta Krasińskiego (tu z licznymi odniesieniami do epistolarnej spuścizny tego pisarza) oraz Quidam i inne utwory Cypriana Kamila Norwida, Maria Antoniego Malczewskiego czy komedie Aleksandra Fredry,
- estetyka realizmu i kwestia narodzin nowoczesnej powieści, z licznymi odniesieniami do utworów Józefa Ignacego Kraszewskiego, Józefa Korzeniowskiego i innych powieściopisarzy.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wskazać arcydzieła i kluczowe utwory literackie epoki romantyzmu, a także zreferować ich problematykę oraz kształt estetyczny z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej,
- analizować, interpretować i wartościować teksty literackie reprezentatywne dla epoki romantyzmu z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu wybranych teorii i metodologii badań literackich oraz odróżniać najważniejsze historyczne systemy komunikacji literackiej (w tym obiegi literackie, formy gatunkowe, formy podawcze, języki artystyczne),
- rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne stymulujące rozwój literatury oraz kultury epoki romantyzmu,
- posługiwać się wiedzą o ważnych wydarzeniach i zjawiskach z zakresu historii Polski i wyjaśnić ich wpływ na genezę i problematykę utworów literackich oraz na rozwój kultury polskiej okresu romantyzmu,
- dokonać periodyzacji literatury epoki romantyzmu, umieścić ją w szerszym kontekście kulturowym i formułować na tej podstawie wnioski,
- wyjaśnić rolę literatury i kultury epoki romantyzmu w budowaniu tożsamości zbiorowej, więzi społecznych oraz wykorzystać tę kompetencję w osobistym, angażującym etyczną wrażliwość udziale w różnych formach życia zbiorowego (w tym we własnej pracy), a także w pielęgnowaniu dziedzictwa kulturowego Europy, Polski i Wielkopolski.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):– bardzo dobra znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, bardzo dobra znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu, wysoka świadomość roli literatury romantycznej w europejskim i polskim dziedzictwie kulturowym.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie wymagającym szczegółowej wiedzy faktograficznej.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: nieco niższa znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, nieco niższa znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, zadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu.
dostateczny (dst; 3,0): ogólna znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, słaba znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość arcydzieł i kluczowych utworów literatury polskiej epoki romantyzmu, niezadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych oraz historii i kultury epoki romantyzmu.
Literatura
Kanon lektur dostępny na stronie: http://piotrsd-romantic.home.amu.edu.pl/ (w zakładce: Historia literatury polskiej: Literatura przedmiotu dla studiów licencjackich).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: