Literatura i życie literackie po roku 1918 03-ZF-38l
Treści programowe dla przedmiotu:
- literatura i życie literackie po 1918; charakterystyka dwudziestolecie międzywojennego, przełom 1910, figura Kobiety Nowej, programowość i manifesty, nowe formy kontaktu z czytelnikiem,
- twórczość ugrupowań poetyckich dwudziestolecia międzywojennego oraz najważniejszych poetów pozostających poza ugrupowaniami (futuryści, Awangarda Krakowska, skamandryci, kobiety wokół Skamandra, Bolesław Leśmian), najważniejsze nurty w poezji współczesnej (poezja wojny i okupacji, przełom lingwistyczny, strategia pacjenta, Nowa Fala, Krystyna Miłobędzka, Teresa Ferenc, Anna Świrszczyńska, Czesław Miłosz, Tadeusza Różewicz, Wisława Szymborska),
- proza po 1918 (Kaden-Bandrowski, Strug, Żeromski, Dąbrowska, Nałkowska, Boguszewska, Gojawiczyńska, Szelburg-Zarembina oraz Dąbrowska, Nałkowska w kobiecych odsłonach) i proza współczesna (Konwicki, Kofta, Nurowska, Oryszyn, Tokarczuk),
- czasopisma dwudziestolecia międzywojennego i krytyka literacka w dwudziestoleciu międzywojennym – szeroka perspektywa,
- wielcy nowatorzy (w perspektywie filozoficznej) - Witold Gombrowicz, Bruno Schulz, Witkacy,
- literatura dla dzieci w dwudziestoleciu międzywojennym oraz współczesna polska literatura dla dzieci – najważniejsze tendencje i zjawiska.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- wymienić i scharakteryzować najważniejsze zjawisk, nurty, twórczości istotnych pisarzy i pisarek funkcjonujące po 1918 roku,
- opisać kontekst filozoficzny wybranych dzieł literackich,
- scharakteryzować najważniejsze teksty literackie z zakresu pisarstwa kobiet,
- wymienić i krótko opisać szczególnie istotne działa literatury dla dzieci omawianego okresu,
- scharakteryzować życie literackie omawianego okresu (m. in. publicystykę i polemiki literackie).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/studentka potrafi sprawnie rekonstruować treści omawiane na wykładzie, umie je problematyzować, konstruuje opinie, sprawnie porównuje wybrane zjawiska i osadza je w szerokim kontekście historycznoliterackim.
dobry plus (+db; 4,5): student/studentka potrafi sprawnie rekonstruować treści omawiane na wykładzie, umie je problematyzować z niewielkimi uchybieniami, konstruuje opinie, sprawnie porównuje wybrane zjawiska i osadza je w szerokim kontekście historycznoliterackim.
dobry (db; 4,0): student/studentka potrafi dość sprawnie rekonstruować treści omawiane na wykładzie, umie je problematyzować w ogólnym zarysie, konstruuje opinie, dość sprawnie porównuje wybrane zjawiska i osadza je w kontekście historycznoliterackim.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka potrafi rekonstruować treści omawiane na wykładzie, umie je problematyzować w ogólnym zarysie, konstruuje opinie, podejmuje próbę porównania wybranych zjawisk i osadzenia ich w kontekście historycznoliterackim.
dostateczny (dst; 3,0): student/studentka potrafi rekonstruować najistotniejsze zagadnienia omawiane na wykładzie, podejmuje próby problematyzowania oraz wyrażania opinii.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/studentka nie spełnia powyższych wymogów.
Kryteria oceniania: test zaliczeniowy (krótkie pytania otwarte), kolejne podejścia możliwe w formie ustnej.
Literatura
Zalecana literatura:
Jerzy Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne.
Wskazówki bibliograficzne podają wykładowcy na kolejnych zajęciach. Wskazywana literatura stanowi uzupełnienie wykładu, jej znajomość nie jest elementem zaliczenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: