Wybrane zagadnienia edukacji międzykulturowej 03-ZEM-11JPO
Edukacja między- i transkulturowa a współczesne nauczanie języków obcych.
Elementy komunikacji międzykulturowej w kontekście glottodydaktycznym.
Metodyka realizacji zajęć między- i transkulturowych.
Psychopedagogiczne warsztaty międzykulturowe w praktyce glottodydaktycznej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz rozumie i potrafi opisać koncepcje i kierunki rozwoju edukacji między- i transkulturowej w kontekście pedagogicznym i glottodydaktycznym, wskazać etapy ich rozwoju, opisać i wskazać podstawowe podobieństwa i różnice między współczesnymi kierunkami rozwoju edukacji między- i transkulturowej w kontekście nauczania języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego.
Potrafi wyjaśnić różnice między poszczególnymi koncepcjami rozwoju edukacji między- i transkulturowej, wskazać czynniki warunkujące te różnice.
Zna i potrafi przedstawić wybrane koncepcje rozwijania kompetencji (między)kulturowych w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego.
Rozumie kulturowe uwarunkowania realizacji zajęć językowych zgodnych z założeniami koncepcji nauczania między- i transkulturowego.
Na podstawie wskazówek prowadzącego potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstów źródłowych prezentujących ewolucję nauczania między- i transkulturowego.
Potrafi przygotować koncepcję warsztatów międzykulturowych w kontekście glottodydaktycznym.
Kryteria oceniania
wiedza merytoryczna w zakresie koncepcji i kierunków edukacji między- i transkulturowej w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego.
wartość merytoryczna przygotowanych zajęć warsztatowych jako wykładniki umiejętności zoperacjonalizowania wiedzy i posłużenia się nią w praktyce badawczej i dydaktycznej
Literatura
Białek, M. 2009. Kształcenie międzykulturowe w edukacji językowej. Wrocław: Atut.
Burzyńska, A. 2002. „Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy …” O glottodydaktycznych aspektach relacji „język a kultura” w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Wrocław: UWr.
Cern, K., Juchacz, P.W., Nowak, E. (red.) 2009. Edukacja demokratyczna. Poznań: UAM.
Garncarek, P. 2006. Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Warszawa: UW.
Gębal, P.E. 2010. Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze. Kraków: Universitas.
Stankiewicz, K., Żurek, A. 2014. Ukryty program nauczania polskiego i niemieckiego jako języków obcych. Łask.
Zarzycka, G. 2008. Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej. W: W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, pod red. W.T. Miodunki i A. Seretny. Kraków: UJ. 63-77.
Torenc, M., 2007. Nauczanie międzykulturowe – implikacje glottodydaktyczne. Wrocław: Atut.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: