Wprowadzenie do wczesnej interwencji - spec. logopedyczna 03-WWI-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- pojęcia i słowa kluczowe z zakresu wczesnej interwencji; cele wczesnej interwencji; czas podjęcia działań; charakterystyka pacjentów: dzieci z grupy wysokiego ryzyka, przedwcześnie urodzonych, o stwierdzonych zaburzeniach rozwoju i zespołach wad genetycznych; wczesna interwencja logopedyczna,
- sytuacja prawna dzieci i ich rodzin, które objęte są programem wczesnej interwencji,
- wpływ czynników endogennych i egzogennych w okresie ciąży na rozwój dziecka; rozwój dziecka w okresie prenatalnym i postnatalnym (wybrane informacje),
- definicje, terminologia, zasady opieki nad noworodkiem; diagnostyka noworodka,
- wprowadzenie do diagnostyki logopedycznej; wywiad.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu wczesnej interwencji. Wskazać cele wczesnej interwencji logopedycznej, terapeutycznej.
- objaśnić sytuację prawną dotyczącą dzieci objętych programem wczesnej interwencji,
- wskazać czynniki wpływające na rozwój dziecka w okresie prenatalnym, scharakteryzować rozwój dziecka w okresach: pre- i postnatalnym w ramach podstawowych koncepcji rozwoju człowieka,
- przeprowadzić obserwację, ocenę i interpretację zebranych informacji dotyczących różnic w diagnostyce noworodka,
- przeprowadzić wywiad biologiczno-środowiskowy do wykrywania wczesnych zaburzeń rozwoju mowy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb, 5,0): bardzo dobra znajomość niezbędnej terminologii z zakresu wczesnej interwencji; prawidłowo przeprowadzony wywiad.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość niezbędnej terminologii z zakresu wczesnej interwencji; prawidłowo przeprowadzony wywiad.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość terminologii z zakresu wczesnej interwencji; drobne błędy w wywiadzie.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość terminologii z zakresu wczesnej interwencji; błędy w wywiadzie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalający poziom wiedzy ogólnej, nieznajomość niezbędnej terminologii z zakresu wczesnej interwencji; rażące błędy w wywiadzie.
Kryteria oceniania:
- wartość merytoryczna przygotowanego projektu (wywiadu),
- poziom aktywności w trakcie zajęć,
- obecność na zajęciach (dopuszczalne jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach).
Praktyki zawodowe
tak (80 h)
Literatura
Zalecana literatura:
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Kraków 2007.
Cieszyńska J., Korendo M., Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Kraków 2008.
Drewniakowa M. (red.), Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Pierwszy rok życia, Kraków 1994.
Drewniakowa M. (red.), Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Drugi i trzeci rok życia, Kraków 1995.
Palmer G., Polityka karmienia piersią, Warszawa 2011.
Regner A., Masgutowa S., Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej, Wrocław 2009.
Regner A., Poradnik terapii ustno-twarzowej, Bytom 2015.
Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji, Bytom 2015.
Rocławski B., Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: