Wykorzystywanie tekstów kultury w nauczaniu 03-WTK-12JPO
miejsce i funkcja tekstu literackiego w nauczaniu jpjo
rola znajomości literatury (tekstów kultury) a kompetencja kulturowa przyszłego lektora i uczącego się
komponent kulturowo-literacki w
programach nauczania jpjo
ekspozycja tekstu literackiego – główne metody dydaktyczne
tworzenie własnej, lektorskiej bazy tekstów literackich
wykorzystanie literatury do tworzenia własnych materiałów dydaktycznych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz potrafi:
dostrzegać potencjał dydaktyczny w tekstach literatury różnych epok, dokumentujących rożne rodzaje i gatunki literackie, rozmaite style i konwencje, prezentujących zagadnienia zwiazane z dawną oraz współczesną kulturą polską (w szerokim pojęciu)
wskazać rolę tekstu literackiego w nauczaniu jpjo, odpowiednio do poziomu zaawansowania językowego słuchacza, krytycznie ocenić – pod kątem własnych projektowanych zajęć – dostępne programy nauczania jpjo wykorzystujące komponent literacko-kulturowy
zależnie od potrzeb cudzoziemca określić możliwości wykorzystania tesktu literackiego w procesie dydaktycznym, wskazać lektury wspomagające językowy rozwój studenta, ogólne bazy literaury polskiej, w tym te związane z recepcją
dobrać metody wykorzystania tekstu literackiego do nauczania jpjo
w oparciu o istniejące podręczniki jpjo oraz literaturę fachową tworzyć własne materiały dydaktyczne bazujące na tekście literackim
Zaprojektować ćwiczenia z pisania kreatywnego na odpowiednim poziomie językowym studentów
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach
- poziom pracy zaliczeniowej
Literatura
A. Seretny, Nauka o literaturze i teksty literackie w dydaktyce języka polskiego jako obcego/drugiego, w: Z zagadnień języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006.
Literatura w nauczaniu języka polskiego jako obcego (część V), w: Poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny.
T. Czerkies, Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków 2012.
K. Bonda, Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: