Wprowadzenie do testowania gier 03-WTG-22GRDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedstawienie tzw. cyklu życia kolejnych wersji gry wideo (software release life cycle) – od wersji pre-alpha do produkcyjnej oraz omówienie specyfiki poszczególnych platform do grania w kontekście płynnego użytkowania gier,
- zaprezentowanie wymogów rekrutacyjnych na stanowisko testera gier wideo, zakresu zadań realizowanych przez testerów oraz podstawowych możliwych ścieżek rozwoju testera gier wideo w przestrzeni działów projektowych studia (np. quest design, level design) oraz w działach związanych z obsługą klienta (account management),
- klasyfikacja podstawowych typów błędów w grach cyfrowych (bugi, glitche itp.) i kształcenie umiejętności ich opisywania oraz raportowania w języku angielskim,
- przedstawienie najważniejszych celów przypisanych do każdego etapu testowania gier wideo (testów zgodności, kompatybilnych, językowych itd.) oraz kształcenie umiejętności stosowania odpowiednich narzędzi podczas pracy przy każdym z tych etapów,
- analiza wybranych gier wideo pod kątem wyszukiwania występujących w nich błędów i problemów projektowych,
- kształcenie umiejętności rozmowy o procesie testowania gier oraz jego roli w całym procesie powstawania gry.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie pojęcia związane z adaptowaniem gry do użytku od strony projektowo-produkcyjnej oraz posiada wiedzę odnośnie kluczowych zadań przyświecających na danym etapie projektu,
- posiada wiedzę o roli testera w procesie tworzenia gry wideo, zakresie zadań powiązanych z tą funkcją, a także potencjalnych kierunkach rozwoju w strukturach game development,
- nabywa wiedzę o wpływie występujących w grze błędów na recepcję oraz użytkowy odbiór gier wideo,
- dowiaduje się o wymogach rekrutacyjnych związanych z karierą testera gier oraz kompetencjach nieodzownych do podjęcia zawodu,
- potrafi umiejscowić funkcję testera (np. jako Quality Assurance Specialist) w procesie produkcyjnym gry wideo oraz wykazać na przykładach istotną rolę tej funkcji podczas przygotowań do wprowadzenia produktu na rynek,
- potrafi operować narzędziami związanymi z praktyką testowania gier w odniesieniu, m.in., do warstwy środowiskowej i muzycznej gry,
- potrafi dokonać analizy dowolnej gry wideo pod kątem występowania w niej błędów oraz sformułować szczegółowy raport (w języku angielskim),
- rozwija kompetencje analityczne w odniesieniu do gier, potrafiąc je spożytkować w pracy zawodowej oraz w celu autoprezentacji,
- wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych samodzielnie i zespołowo.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę z przedmiotu Wprowadzenie do testowania gier w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu praktyki testowania gier. Wykazuje się wszechstronnym zaangażowaniem oraz dociekliwością podczas rozmów z testerami gier wideo. Swobodnie posługuje się wybranymi narzędziami testera gier podczas realizacji ćwiczeń i wypełnia zadania z poprawnością do 90%.
dobry plus (+db; 4,5): student potrafi wskazać, interpretować oraz porównać zagadnienia z zakresu testowania gier wideo omawiane na zajęciach. Wykazuje się zaangażowaniem podczas rozmów z testerami gier wideo. Swobodnie posługuje się wybranymi narzędziami testera gier podczas realizacji ćwiczeń i wypełnia zadania z poprawnością do 80%.
dobry (db; 4,0): student potrafi wskazać, interpretować oraz porównać zagadnienia z zakresu testowania gier wideo omawiane na zajęciach. Wykazuje się zaangażowaniem podczas spotkań z testerami gier wideo. Posługuje się wybranymi narzędziami testera gier podczas realizacji ćwiczeń i wypełnia zadania z poprawnością do 70%.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student prezentuje poprawną wiedzę z przedmiotu Wprowadzenie do testowania gier w przedstawionych podczas zajęć aspektach. Wykazuje się ograniczonym zaangażowaniem podczas rozmów z testerami gier wideo. Ma trudność z posługiwaniem się narzędziami testera gier i i wypełnia zadania z poprawnością do 60%.
dostateczny (dst; 3,0): student prezentuje poprawną wiedzę z przedmiotu Wprowadzenie do testowania gier w przedstawionych podczas zajęć aspektach. Wykazuje się ograniczonym zaangażowaniem podczas rozmów z testerami gier wideo. Ma trudność z posługiwaniem się narzędziami testera gier i wypełnia zadania z poprawnością do 50%.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z przedmiotu Wprowadzenie do testowania gier. Nie wykazuje się zaangażowaniem podczas spotkań z testerami gier wideo i uczestniczy w nich wybiórczo. Ma trudność z posługiwaniem się narzędziami testera gier i nie wypełnia zadań poprawnie (poprawność wynosi poniżej 50%).
Literatura
Zalecana literatura:
R. Bryant, Ch. P. Schultz, Game Testing: All in One, New Delhi 2012.
R. Hill-Whittal, Indie Games. Podręcznik niezależnego twórcy gier, rozdziały: Wykrywanie błędów, Bugtrackery, Współpraca z zewnętrznym QA, Firmy testujące, tłum. P. Fijałkowski, Warszawa 2017.
R. Pawlak, Testowanie oprogramowania. Podręcznik dla początkujących, Gliwice 2014.
A. Roman, Testowanie i jakość oprogramowania. Modele, techniki, narzędzia, Warszawa 2017.
Dodatkowo: wybrane tytuły gier wideo z kanonu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: