Warsztaty redaktorskie 03-WR-12LPDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- redakcja językowa, adiustacja i korekta tekstu; zagadnienia ogólne,
- ortografia i interpunkcja praktyczna,
- zasady pisowni i interpunkcji polskiej – najważniejsze zagadnienia,
- znaki korektorskie,
- pismo, znaki pisma, tekst typograficzny,
- słowniki i korpusy tekstów warsztacie redaktora językowego,
- redakcja językowa tekstu z korektą – warsztat,
- redakcja tekstu prasowego z korektą – warsztat,
- redakcja językowa tekstu literackiego z korektą – warsztat,
- redakcja językowa tekstu naukowego z korektą – warsztat,
- redakcja językowa tekstów użytkowych z korektą – warsztat.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- wie, czym jest redakcja językowa, adiustacja, korekta tekstu,
- potrafi tworzyć teksty poprawne ortograficznie i interpunkcyjnie, umie wyjaśnić proces powstawania błędu zewnątrzjęzykowego,
- zna podstawowe zasady pisowni i interpunkcji polskiej,
- zna znaki korektorskie,
- potrafi wykorzystać znaki korektorskie w praktyce,
- zna parametry typograficzne pisma,
- potrafi stosować wyróżnienia tekstowe,
- potrafi zinterpretować funkcje przynależne znakom wewnątrz- i międzywyrazowym,
- zna najważniejsze dzieła leksykograficzne,
- potrafi korzystać ze słowników w pracy nad tekstem,
- umie udoskonalić tekst przy wykorzystaniu źródeł leksykograficznych, korpusów tekstów i źródeł elektronicznych,
- potrafi przystosować każdy tekst zgodnie z normą językową,
- zna skróty klawiaturowe,
- umie poprawić tekst prasowy zgodnie z zasadami edycji tych tekstów,
- umie poprawić tekst literacki zgodnie z zasadami edycji tych tekstów,
- potrafi zredagować tekst literacki zgodnie z zasadami normy stylistycznej,
- umie poprawić tekst naukowy zgodnie z zasadami edycji tych tekstów,
- potrafi zredagować tekst naukowy zgodnie z zasadami normy stylistycznej,
- umie zredagować przypisy i bibliografię tekstu,
- umie poprawić tekst użytkowy zgodnie z zasadami edycji tych tekstów,
- potrafi zredagować tekst użytkowy zgodnie z zasadami normy stylistycznej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): w stopniu bardzo dobrym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, bardzo dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; bardzo dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć.
dobry plus (+db; 4,5): w stopniu bardzo dobrym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, bardzo dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć.
dobry (db; 4,0): w stopniu dobrym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych; aktywny i merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): w stopniu zadowalającym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, dobra umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu, choć możliwe są nieliczne błędy; dobra umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych, choć możliwe są błędy w analizie rozwiązań słownikowych; zadowalający stopień aktywności na zajęciach i zadowalający merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, systematyczne przygotowywanie się do zajęć.
dostateczny (dst; 3,0): w stopniu zadowalającym opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, zadowalająca umiejętność wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu, choć możliwe są błędy; zadowalająca umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych, choć możliwe są błędy w analizie rozwiązań słownikowych; niska aktywność i brak merytorycznego udziału w zajęciach i dyskusji, niesystematyczne przygotowywanie się do zajęć.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu pisowni, interpunkcji polskiej, brak umiejętności wykonywania samodzielnej redakcji i korekty językowej tekstu; nieumiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych i sieciowych w analizie rozwiązań słownikowych; brak aktywności i niezadowalający merytoryczny udział w zajęciach i dyskusji, brak systematyczności w przygotowywaniu się do zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008.
M. Zaśko-Zielińska, A. Majewska-Tworek, T. Piekot, Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008.
Hasła problemowe [w:] Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2004, s. 1546-1704.
Zasady pisowni i interpunkcji [w:] Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, pod red. E. Polańskiego, wyd. IV (zaktualizowane), Warszawa 2016, s. 11-152.
sjp.pwn.pl (Poradnia językowa, Zasady pisowni i interpunkcji).
Wielki słownik języka polskiego, kier. projektu P. Żmigrodzki, dostęp on-line: wsjp.pl.
Słownik gramatyczny języka polskiego, zespół red. Z. Saloni i in., wyd. IV, dostęp on-line: sgjp.pl.
Narodowy Korpus Języka Polskiego, opr. konsorcjum IPI-PAN i in., dostęp on-line: nkjp.pl.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: