Warsztat polonisty - pisanie I 03-WPP-11PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- przybliżenie podstawowych pojęć z zakresu stylistyki, kultury języka, językoznawstwa ogólnego,
- analiza tekstów zróżnicowanych funkcjonalnie, stylistycznie, gatunkowo; wskazywanie środków stylistycznych, elementów wartościowania,
- utrwalenie i poszerzenie znajomości zasad poprawności językowej, interpunkcyjnej, ortograficznej,
- rozróżnianie błędów językowych – stylistycznych, fleksyjnych, składniowych, leksykalnych; poprawa tekstów,
- redagowanie zróżnicowanych gatunkowo wypowiedzi pisemnych, np. streszczenie, mail, podanie, list motywacyjny, opis, życzenia; a także tekstów naukowych i popularnonaukowych,
- tworzenie wypowiedzi pisemnych z uwzględnieniem odpowiedniego doboru argumentów, tez, formułowania komentarzy i wniosków.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- omówić rozróżnienia związane ze współczesną stylistyką oraz właściwie zastosować elementarną terminologię językoznawczą (zwłaszcza z zakresu stylistyki oraz poprawności językowej),
przedstawić elementarne kryteria zróżnicowania współczesnej polszczyzny,
- rozpoznać gatunek tekstu, przeprowadzić jego analizę z uwzględnieniem właściwości językowych, konwencji, stylu, celu, elementów wartościowania, a także wykazuje się umiejętnością dostrzegania błędów językowych oraz wskazania formy poprawnej,
- redagować teksty (pisemne) z zakresu wybranego obszaru piśmiennictwa, gatunku, z odpowiednim doborem argumentacji, sformułowaniem tez czy komentarzy,
- samodzielnie rozpoznać i uzasadnić określony wybór środków kształtowania wypowiedzi,
- wykazać świadomość roli wiedzy o języku, krzewić w swym otoczeniu kulturę języka, dbać o poprawność językową,
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu nauki o stylu, warsztatu pisarskiego i studiów nad językiem pisanym,
- współpracować w zespole nad pisarskimi zadaniami twórczymi i krytycznymi.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra umiejętność redagowania tekstów z różnych obszarów piśmiennictwa, prac cechujących się świadomym doborem środków językowych, dużą starannością oraz dbałością o poprawność językową (znajomość zasad ortografii i interpunkcji); bardzo dobre umiejętności rozpoznawania i uzasadniania doboru środków językowych (analiza tekstów na poziomie formy oraz pragmatyki); wysoki poziom umiejętności odbiorczych w zakresie wykorzystywanych podczas kursu tekstów naukowych, źródeł leksykograficznych i poradnikowych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dopuszczalny szerszy zakres niedociągnięć, mniejsze umiejętności redakcyjne - redagowane teksty mogą cechować się mniejszym stopniem kreatywności, mniejszym bogactwem zastosowanych środków, mogą w nich występować nieliczne błędy stylistyczne bądź językowe; dobre umiejętności rozpoznawania i uzasadniania doboru środków językowych, zadowalające umiejętności odbiorcze w zakresie wykorzystywanych podczas kursu tekstów naukowych, źródeł leksykograficznych i poradnikowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jak wyżej, z nieco większym obszarem niedociągnięć.
dostateczny (dst; 3,0): niski poziom umiejętności redakcyjnych - w pracach pojawiają się liczne błędy świadczące o nieznajomości wielu reguł (genologicznych, językowych itp.), przeciętne umiejętności rozpoznawania i uzasadniania doboru środków językowych, dostateczne umiejętności odbiorcze w zakresie wykorzystywanych podczas kursu tekstów naukowych, źródeł leksykograficznych i poradnikowych.
niedostateczny (ndst; 2,0): słaba umiejętność redagowania testów, formułowania tez i wniosków, liczne błędy pojawiające się w wypowiedziach pisemnych świadczące o braku znajomości reguł, brak umiejętności rozpoznawania i uzasadniania doboru środków językowych, brak umiejętności dokonywania językowych analiz tekstów z różnych obszarów piśmiennictwa, niedostateczne umiejętności odbiorcze w zakresie wykorzystywanych podczas kursu tekstów naukowych, źródeł leksykograficznych i poradnikowych.
Kryteria oceniania:
- obecność (frekwencja – dopuszczalne 2 nieobecności),
- czynny udział w zajęciach,
- zaliczenie wszystkich zadań cząstkowych (ocena końcowa wynika z ocen cząstkowych uzyskanych przez cały semestr; nieobecność na zajęciach nie zwalnia z obowiązku wykonania zadania).
Literatura
Zalecana literatura:
Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław-Kraków 1994.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2007.
Wolański A., Majewska-Tworek A., Zaśko-Zielińska M., Piekot T., Wolańska E., Jak pisać i redagować?, Warszawa 2013.
Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2012.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005.
Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.
Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków 2013.
Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: