Warsztat polonisty - mówienie 03-WPM-22f
Treści programowe dla przedmiotu:
- głos i mowa - definicje, rozróżnienia, konotacje,
- właściwości języka mówionego; retoryczna koncepcja tekstu mówionego,
- dykcja i prozodia; czytanie interpretacyjne; recytacja,
- mowa ciała; interakcja,
- mówienie z głowy (nagrania),
- pragmatyka mówienia; oficjalność i nieoficjalność,
- prezentacja - co, kiedy i ile mówić.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zalecana literatura:
Auden W.H., O czytaniu, w: tegoż, Ręka farbiarza i inne eseje, przeł. H. Krzeczkowski, Warszawa 1988.
Bayard P., Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?, przeł. M. Kowalska, Warszawa 2008.
Felski R., Literatura w użyciu, przeł. zesp., Poznań 2016.
Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec 2016.
Liryka polska: interpretacje, red. J. Prokop, J. Sławiński, Gdańsk 2001.
Manguel A., Moja historia czytania, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2003.
Markowski M.P., Życie na miarę literatury, Kraków 2009.
Miller J. H., O literaturze, przeł. H. Hoffmann, Poznań 2014.
Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. zbior., Warszawa 2018. Kulturowa teoria literatury I: główne pojęcia i problemy, red. R. Nycz, Kraków 2006. Kulturowa teoria literatury II: poetyki, problematyki, interpretacje, red. R. Nycz, Kraków 2012. Sztuka argumentacji: ćwiczenia w badaniu argumentów, red. K. Szymanek, K.A. Wieczorek, A.S. Wójcik, Warszawa 2003 (i późniejsze wydania).
Sztuka interpretacji, red. H. Markiewicz, T. Walas, Kraków t.1 (1971) , t.2 (1973), t.3 (2011). Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.
Woolf V., O czytaniu oraz tejże, Zwykły czytelnik, w: tejże, Eseje wybrane, przeł. M. Heydel, Kraków 2015.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na kolokwium.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobry poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na kolokwium z niewielkimi usterkami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na kolokwium.
dostateczny plus (+dst; 3,5): mniej niż dobry poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania końcowej prezentacji.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczny poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na kolokwium.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na kolokwium.
Literatura
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- omówić rozróżnienia i definicje związane ze współczesną polszczyzną mówioną,
- przedstawić właściwości języka mówionego,
- wyjaśnić rolę konwencji i gatunków języka mówionego w kulturze (w tym - w komunikacji),
- wygłaszać teksty zróżnicowane pod względem stylistycznym i pragmatycznym,
- czytać na głos teksty o różnym przeznaczeniu i funkcji,
- samodzielnie uzasadnić określony wybór środków kształtowania wypowiedzi (z naciskiem na poziom prozodyczny),
- zebrać materiał, odpowiednio go opracować i - w efekcie - ustnie to opracowanie przedstawić.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: