Współczesna polska książka za granicą - ścieżka wydawniczo-przekładowa 03-WPK-22JPODM
Treści programowe dla przedmiotu:
- polskie instytucje rządowe i samorządowe powołane do międzynarodowej promocji kultury polskiej; instytucje pozarządowe promujące kulturę polską; pozyskiwanie środków oferowanych przez te instytucje; źródła wiedzy,
- charakterystyka roli tłumacza, wydawcy i instytucji wspierających wydawanie polskiej literatury polskiej zagranicą i porównanie odbioru i recepcji polskiej literatury w kraju i za granicą (wybrane przykłady),
- podstawowe pojęcia z zakresu socjologii literatury: socjologia pola literackiego, socjologia autora; socjologia w literaturze,
- wpływ czynników społecznych i ekonomicznych na czytelnictwo, życie literackie, sytuacje pisarza,
- prestiż: waluta świata kultury; rola instytucji nagrody literackiej w kszt-ałtowaniu współczesnego kanonu, gustów czytelniczych oraz tendencji autorskich,
- przełomy, przesilenia, zwroty i tendencje literatury 1989-2022,
- polska literatura najnowsza jako towar eksportowy?; czym i w jaki sposób zainteresować zagranicznych wydawców?,
- przepis na światowy bestseller.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- przedstawić podstawową charakterystykę instytucji powołanych do kooordynacji i realizacji międzynarodowej promocji literatury i kultury polskiej,
- wskazać podstawowe źródła wiedzy na temat międzynarodowych kontaktów kulturowych i międzynarodowej promocji kultury polskiej,
- podjąć próbę pozyskiwania środków finansowych na międzynarodową promocję literatury i kultury polskiej,
- scharakteryzować rolę tłumacza, wydawcy i instytucji wspierających wydawanie polskiej literatury zagranicą w międzynarodowej promocji kultury polskiej (na podstawie wybranych przykładów),
- opisać rolę mechanizmów marketingu (reklamy, popularyzacji, nagradzania) książki,
- scharakteryzować poziom i tendencje czytelnictwa w Polsce i zagranicą,
- wskazać najbardziej istotne nagrody literackie w Polsce i zagranicą i omówić ich misję/politykę oraz wpływ na rynek książki,
- opisać dynamikę przemian gustów czytelniczych oraz uwarunkowań socjologiczno-ekonomicznych współczesnego życia literackiego w Polsce i zagranicą,
- konstruktywnie analizować teksty literackie pod kątem ich oryginalności, wartości artystycznej, a także, w konsekwencji, ich potencjału przekładowego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych ze sposobem funkcjonowania instytucji zajmujących się promocją literatury i kultury polskiej zagranicą, bardzo dobra orientacja w zasa-dach promocji literatury i kultury polskiej oraz znajomość podstawowych terminów z zakresu socjologii i ekonomii literatury, bardzo dobra umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz szacowania jego potencjału na karierę zagranicą, bardzo dobre wskazywanie i opisywanie mechanizmów działania współczesnego życia literackiego.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w zakresie faktografii lub argumentacji).
dobry (db; 4,0): dobra znajomość znajomość zagadnień związanych ze sposobem funkcjonowania instytucji zajmujących się promocją literatury i kultury polskiej zagranicą, dobra orientacja w zasadach promocji literatury i kultury polskiej oraz znajomość podstawowych terminów z zakresu socjologii i ekonomii literatury, dobra umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz szacowania jego potencjału na karierę zagranicą, dobre wskazywanie i opi-sywanie mechanizmów działania współczesnego życia literackiego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień związanych ze sposobem funkcjonowania instytucji zajmujących się promocją literatury i kultury polskiej zagranicą, zadowalająca orientacja w zasa-dach promocji literatury i kultury polskiej oraz znajomość podstawowych terminów z zakresu socjologii i ekonomii literatury, zadowalająca umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz szacowania jego potencjału na karierę zagranicą, zadowalające wskazywanie i opisywanie mechanizmów działania współczesnego życia literackiego.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca znajomość zagadnień związanych ze sposobem funkcjonowania instytucji zajmujących się promocją literatury i kultury polskiej zagranicą, wystarczająca orientacja w zasadach promocji literatury i kultury polskiej oraz znajomość podstawowych terminów z zakresu socjologii i ekonomii literatury, wystarczająca umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz szacowania jego potencjału na karierę zagranicą, wystarczające wskazywanie i opisywanie mechanizmów działania współczesnego życia literackiego.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień związanych ze sposobem funkcjonowania instytucji zajmujących się promocją literatury i kultury polskiej zagranicą, niezadowalająca orientacja w za-sadach promocji literatury i kultury polskiej oraz znajomość podstawowych terminów z zakresu socjologii i ekonomii literatury, niezadowalająca umiejętność krytycznej analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz szacowania jego potencjału na karierę zagranicą, nieza-dowalające wskazywanie i opisywanie mechanizmów działania współczesnego życia literackiego.
Literatura
Zalecana literatura:
Casanova Pascale, Światowa republika literatury, przeł. E. Gałuszka, A. Turczyn, Kraków 2017.
English James F., Ekonomia prestiżu, przeł. P. Czapliński, Ł. Zaremba, Warszawa 2013.
Ekonomia kultury. Od teorii do praktyki, Jung Bohdan (red.), Warszawa 2011.
Kopacz Magdalena (red.), Wymiana i konkurencja. Środowisko i formy promocji Polski w świecie, Warszawa 2011.
Miodunka Władysław, Seretny Anna (red.), Język, literatura i kultura polska w świecie. Kraków 2016.
Mitchell J.M., International cultural relations, London 1986.
Mocek Elżbieta (red.), Promocja Polski w świecie: kultura – dyplomacja – marka narodowa, Warszawa 2010.
Nycz Ryszard, Miodunka Władysław, Kunz Tomasz (red.), Polonistyka bez granic. IV Kongres Polonistyki Zagranicznej. T. 1, Wiedza o literaturze i kulturze. Universitas, Kraków 2010.
Przemysław Kieliszewski, Marcin Poprawski, Instytucje publiczne i dyplomacja kulturalna, Potencjały i wyzwania. „Zarządzanie Publiczne“ 3(9)/2009, s. 19-32 (on-line: http://rok.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2013/10/Instytucje-publiczne-i-dyplomacja-kulturalna.-Potencja%C5%82y-i-wyzwania.pdf).
seria LITERATURA POLSKA W ŚWIECIE. Katowice 2009.
Fons Trompenaars, Siedem wymiarów kultury: znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik, Jankowicz Grzegorz i in. (red.), Kraków 2015.
Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań, Jankowicz Grze-gorz i in. (red.), Kraków 2015.
Rancière Jacques, Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa 2007.
Powyższa lista ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: