Warsztat polonisty - czytanie I 03-WPC-12PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- specyfika lektury polonistycznej: łączenie wiedzy z poetyki, historii literatury, wiedzy o współczesnym języku polskim oraz kontekstów kultury do analizy tekstów artystycznych,
- uważna lektura wybranych tekstów naukowych, popularnonaukowych, kompendiów wiedzy i haseł słownikowych: zdobywanie i selekcjonowanie informacji, odróżnianie funkcji informacyjnych od funkcji wartościujących - na poziomie podstawowym,
- znajdywanie tez i przesłanek tekstu naukowego, śledzenie wywodu argumentacyjnego – na poziomie podstawowym,
- streszczanie i parafrazowanie cudzego stanowiska oraz formułowanie stanowiska własnego na podstawie poglądów innych autorów,
- społeczne i kulturowe ramy czytania; zawiązywanie wspólnot interpretacyjnych, doświadczenia lekturowe zbiorowości; rola czytania w rozwoju tożsamości kulturowej i więzi społecznych; krzewienie kultury czytelnictwa,
- granice interpretacji; przyjemność interpretacji; teoretyczne ramy interpretacji,
- sztuka interpretacji tekstu literackiego; realizacja zadanego problemu interpretacyjnego: dobór metod i narzędzi lekturowych oraz bibliografii,
- analiza i interpretacja tekstu literackiego w kontekstach historycznoliterackich, społeczno-kulturowych i politycznych oraz teoretycznych – na poziomie podstawowym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
- przeprowadza profesjonalną lekturę utworów literackich, naukowych i popularnonaukowych,
- dysponuje ogólną i uporządkowaną wiedzą z zakresu terminologii filologii polskiej,
- potrafi stworzyć trafny i spójny metodologicznie zestaw lektur do wybranego tematu badawczego,
- wykorzystuje zdobyte umiejętności w celu rzetelnego parafrazowania tekstów, argumentowania na rzecz lub przeciw jego tezom oraz przyjmowania ze zrozumieniem argumentów innych stron,
- w dyskusjach na tematy literackie wykorzystuje zdobytą w trakcie zajęć wiedzę, świadomość teoretyczną i wrażliwość etyczną,
- potrafi skonstruować dłuższą prezentację ustną, pisemną i ustną syntetyczną wypowiedź parafrazującą lekturę oraz napisać esej interpretacyjny.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność bardzo sprawnego jej zaprezentowania w eseju lub na kolokwium.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność sprawnego jej zaprezentowania w eseju lub na kolokwium z niewielkimi usterkami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność poprawnego jej zaprezentowania w eseju lub na kolokwium.
dostateczny plus (+dst; 3,5): mniej niż dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność jej poprawnego zaprezentowania w eseju lub na kolokwium.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczny poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność jej poprawnego zaprezentowania w eseju lub na kolokwium.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz zbyt nikła umiejętność zaprezentowania posiadanej wiedzy w eseju lub na kolokwium.
Kryteria oceniania: oceniana jest merytoryczna wartość głosów w dyskusji, poziomu wykonania ćwiczeń praktycznych i wykazanie się znajomością lektur.
Literatura
Zalecana literatura:
Auden W.H., O czytaniu, w: tegoż, Ręka farbiarza i inne eseje, przeł. H. Krzeczkowski, Warszawa 1988.
Bayard P., Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?, przeł. M. Kowalska, Warszawa 2008.
Felski R., Literatura w użyciu, przeł. zesp., Poznań 2016.
Koziołek R., Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec 2016.
Liryka polska: interpretacje, red. J. Prokop, J. Sławiński, Gdańsk 2001.
Manguel A., Moja historia czytania, przeł. H. Jankowska, Warszawa 2003.
Markowski M.P., Życie na miarę literatury, Kraków 2009.
Miller J. H., O literaturze, przeł. H. Hoffmann, Poznań 2014.
Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. zbior., Warszawa 2018.
Kulturowa teoria literatury I: główne pojęcia i problemy, red. R. Nycz, Kraków 2006.
Kulturowa teoria literatury II: poetyki, problematyki, interpretacje, red. R. Nycz, Kraków 2012.
Sztuka argumentacji: ćwiczenia w badaniu argumentów, red. K. Szymanek, K.A. Wieczorek, A.S. Wójcik, Warszawa 2003 (i późniejsze wydania)
Sztuka interpretacji, red. H. Markiewicz, T. Walas, Kraków t.1 (1971) , t.2 (1973), t.3 (2011).
Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.
Woolf V., O czytaniu oraz tejże, Zwykły czytelnik, w: tejże, Eseje wybrane, przeł. M. Heydel, Kraków 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: