Wiedza o krajach i narodach Półwyspu Bałkańskiego 03-WPB-12BADL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- Bałkany na mapie kulturowej Europy - zróżnicowanie etniczne, kulturowe, religijne i językowe Półwyspu Bałkańskiego,
- najważniejsze wspólnoty etniczne (narody, narodowości) oraz grupy etnoreligijne i mniejszościowe Półwyspu Bałkańskiego,
- specyfika regionów kulturowych Półwyspu Bałkańskiego w aspekcie zróżnicowania etnogeograficznego, etnohistorycznego i etnopolitycznego,
- współczesne etno-kulturowe oblicze Europy i Półwyspu Bałkańskiego – regiony, tożsamości kulturowe, rola dziedzictwa kulturowego, wielokulturowość, mniejszości, konflikty etniczne, migracje,
- Półwysep Bałkański a Europa - jedność i pluralizm europejskich kultur (elementy wspólne i partykularne),
- kultury słowiańskie i niesłowiańskie na Półwyspie Bałkańskim,
- Slavia Latina, Slavia Orthodoxa, Slavia Islamica i Slavia Iudaica – w perspektywie historycznej, funkcjonalnej i aksjologicznej,
- rola odrodzenia narodowego w kształtowaniu tożsamości kulturowej i narodowej na Półwyspie Bałkańskim,
- współczesna problematyka kulturowa, narodowa, konfesyjna i językowa Półwyspu Bałkańskiego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi zreferować i porównać koncepcje kulturowe wypracowane na gruncie różnych teorii w naukach humanistycznych,,
- posiada podstawową wiedzę z zakresu geopolityki narodów zamieszkujących Półwysep Bałkański i jego najbliżej okolice,
- potrafi wyjaśnić związki krajów bałkańskich z dziedzictwem kulturowym i historycznym Europy i Orientu,
- rozumie i komentuje problematykę kulturową, narodowościową, religijną i demograficzną narodów zamieszkujących Półwysep Bałkański,
- potrafi przygotować i przedstawić prezentację o problematyce geopolitycznej, kulturowej, narodowościowej, religijnej, językowej i demograficznej krajów Półwyspu Bałkańskiego,
- konstruuje wypowiedzi ustne w formie indywidualnej prezentacji i/lub głosu w dyskusji.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych z kulturą, historią, geografią krajów i narodów Półwyspu Bałkańskiego, bardzo dobra orientacja w dziedzinie sztuki (w ujęciu historycznym jak i współcześnie) oraz religii i duchowości, uzupełniania na bieżąco wiedza z zakresu najnowszych wydarzeń kulturalnych i politycznych mających miejsce na terenie Półwyspu Bałkańskiego, wysoka świadomość roli Bałkanów w historii kulturowo-politycznej Europy oraz jej związków z Orientem.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć - słabsza orientacja w bieżących wydarzeniach oraz niepełna znajomość zagadnień geograficzno-historycznym.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień związanych z kulturą, historią, geografią krajów i narodów Półwyspu Bałkańskiego, zadowalająca orientacja w dziedzinie sztuki (w ujęciu historycznym jak i współcześnie) oraz religii i duchowości, wybiórcza wiedza z zakresu najnowszych wydarzeń kulturalnych i politycznych mających miejsce na terenie Półwyspu Bałkańskiego, zadowalając świadomość roli Bałkanów w historii kulturowo-politycznej Europy oraz jej związków z Orientem.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość zagadnień związanych z kulturą, historią, geografią krajów i narodów Półwyspu Bałkańskiego, zadowalająca orientacja w dziedzinie sztuki (w ujęciu historycznym jak i współcześnie) oraz religii i duchowości, słaba z zakresu najnowszych wydarzeń kulturalnych i politycznych mających miejsce na terenie Półwyspu Bałkańskiego, słaba świadomość roli Bałkanów w historii kulturowo-politycznej Europy oraz jej związków z Orientem.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień związanych z kulturą, historią, geografią krajów i narodów Półwyspu Bałkańskiego, niezadowalająca orientacja w dziedzinie sztuki (w ujęciu historycznym jak i współcześnie) oraz religii i duchowości, niezadowalająca wiedza z zakresu najnowszych wydarzeń kulturalnych i politycznych mających miejsce na terenie Półwyspu Bałkańskiego, niezadowalająca świadomość roli Bałkanów w historii kulturowo-politycznej Europy oraz jej związków z Orientem.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji),
- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia,
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy (obowiązuje wiedza zdobyta podczas wykładów oraz uzyskana na podstawie lektury),
- dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach).
Literatura
Zalecana literatura:
M. Todorova: Bałkany wyobrażone, Wołowiec 2008.
B. Jelavich: Historia Bałkanów, Kraków 2005.
M.Tanty: Bałkany w XX wieku, Dzieje polityczne, Warszawa 2003.
J. Rapacka: Godzina Herdera. O Serbach, Chorwatach i idei jugosłowiańskiej, Warszawa 2005.
F. Gołembski: Stosunki kulturalne na Bałkanach, Warszawa 2001.
J. Kornhauser (red.): Przemiany w świadomości i kulturze duchowej narodów Jugosławii po 1991 roku, Kraków 1999.
M. Bobrownicka: Narkotyk mitu. Szkice o świadomości narodowej i kulturowej Słowian zachodnich i południowych, Kraków 1995.
T. Wasilewski: W. Felczak: Historia Jugosławii, Wrocław 1985.
W. Walkiewicz: Jugosławia. Byt wspólny i rozpad, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: