Wprowadzenie do papirologii 03-WP-21KDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- papirologia – definicja i jej ramy chronologiczno-geograficzne,
- historia odkryć papirusowych (gdzie i dlaczego znajdują się papirusy),
- papirus i inne materiały piśmienne w starożytności,
- skryba – jego zwyczaje i przybory pisarskie,
- książka w starożytności (zwój, kodeks),
- papirusy literackie a literatura grecka i łacińska,
- papirusy dokumentarne jako jedna z podstaw historii starożytnej
- papirolog w pracy – podstawy edycji tekstu papirusowego,
- papirologia a krytyka tekstu,
- komputer i internet w pracy papirologa,
- etapy edycji tekstu papirusowego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2023/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- scharakteryzować podstawowe formy książki w starożytności,
- scharakteryzować typy i stan zachowania zabytków literackich znanych z tradycji bezpośredniej,
- krytycznie wartościować znaczenie różnych przejawów kultury materialnej dla transmisji tekstów,
- rozróżnić podstawowe sposoby zapisu tekstu literackiego na papirusie,
- odczytać prosty tekst zapisany na papirusie,
- sporządzić prostą edycję tekstu zachowanego na papirusie według współczesnych zasad edycji tekstu.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość historii odkryć papirusowych; znacząca umiejętność osadzenia zachowanych zabytków papirusowych w kontekście historycznym; bardzo dobra znajomość podstawowych form książki w starożytności; bardzo dobra umiejętność odczytania prostego tekstu zachowanego na papirusie; bardzo dobra umiejętność sporządzenia prostej edycji tekstu papirusowego.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0) dobra znajomość historii odkryć papirusowych; dobra umiejętność osadzenia zachowanych zabytków papirusowych w kontekście historycznym; dobra znajomość podstawowych form książki w starożytności; dobra umiejętność odczytania prostego tekstu zachowanego na papirusie; dobra umiejętność sporządzenia prostej edycji tekstu papirusowego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość historii odkryć papirusowych; zadowalająca umiejętność osadzenia zachowanych zabytków papirusowych w kontekście historycznym; zadowalająca znajomość podstawowych form książki w starożytności; zadowalająca umiejętność odczytania prostego tekstu zachowanego na papirusie; zadowalająca umiejętność sporządzenia prostej edycji tekstu papirusowego.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość historii odkryć papirusowych; podstawowa umiejętność osadzenia zachowanych zabytków papirusowych w kontekście historycznym; podstawowa znajomość podstawowych form książki w starożytności; podstawowa umiejętność odczytania prostego tekstu zachowanego na papirusie; podstawowa umiejętność sporządzenia prostej edycji tekstu papirusowego.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość historii odkryć papirusowych; niezadowalająca umiejętność osadzenia zachowanych zabytków papirusowych w kontekście historycznym; niezadowalająca znajomość podstawowych form książki w starożytności; niezadowalająca umiejętność odczytania prostego tekstu zachowanego na papirusie; niezadowalająca umiejętność sporządzenia prostej edycji tekstu papirusowego.
Literatura
Zalecana literatura:
R. Bagnal, Oxford Handbook of Papyrology, Oxford 2011.
E. Turner, Greek Manuscripts of the Ancient World (2nd ed.), London 1987.
E. Wipszycka (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. III, Warszawa 1999, s. 214-232.
I. Gallo, Greek and Latin Papyrology, London 1986.
L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, przekład P. Majewski, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: