Wprowadzenie do medio- i neolatynistyki 03-WMN-21KDL
Informacje ogólne
1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Wprowadzenie do medio- i neolatynistyki
2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-WMN-22KDL
3. Rodzaj zajęć/przedmiotu: obowiązkowy
4. Kierunek studiów: Filologia klasyczna
5. Poziom studiów: I stopień
6. Profil studiów: ogólnoakademicki
7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): II
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin: 15 h W
9. Liczba punktów ECTS: 1
10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia:
11. Język wykładowy: j. polski
12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning): nie
Informacje szczegółowe
1. Cele zajęć/przedmiotu:
- przekazanie wiedzy na temat najważniejszych zjawisk historycznych, politycznych, literackich i teoretyczno-literackich związanych z literaturą łacińską średniowiecza i nowołacińską
- przekazanie wiedzy na temat twórczości najważniejszych pisarzy obu literatur
- nakłonienie do zapoznania się z najważniejszymi utworami obu literatur
- uświadomienie metod analizy i interpretacji wybranych tekstów z obu literatur
- wyrobienie umiejętności dokonania klasyfikacji genologicznej omawianych tekstów i związanych z nimi konwencji
- przekazanie wiedzy na temat znaczenia dorobku antyku dla twórców obu literatur oraz znaczenia dla rozwoju literatur w językach wernakulranych/narodowych
- elementarne kształtowanie umiejętności dokonania porównania funkcjonowania i sposobu ujęcia tego samego tematu, wątku czy motywu w utworach powstałych w starożytności oraz w epokach późniejszych.
2. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują):
Zaliczony I rok studiów filologii klasycznej
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu
Medio- i neolatynistyka jako dyscypliny badawcze; główne ośrodki badań w Europie i Polsce; periodyzacja WMN_O1 - WMN_04
Łacina klasyczna a łacina średniowieczna (kościelna) oraz nowożytna (zwłaszcza cyceronianizm, lipsjanizm) WMN_O1 - WMN_04
Proces historycznoliteracki w poezji i prozie średniowiecznej: główne fazy, prądy, ich przedstawiciele WMN_O1 - WMN_04
Proces historycznoliteracki w poezji i prozie nowołacińskiej: główne fazy, prądy, ich przedstawiciele WMN_O1 - WMN_04
Gatunki i formy literatury łacińskiej średniowiecza oraz nowołacińskiej – ciągłość i przemiany WMN_O1 - WMN_04
Najważniejsi przedstawiciele literatury średniowiecznej w Europie i w Polsce WMN_O1 - WMN_04
Najważniejsi przedstawiciele literatury nowołacińskiej w Europie i w Polsce WMN_O1 - WMN_04
Informacje dodatkowe
1. Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU (proszę wskazać z proponowanych metod właściwe dla opisywanych zajęć lub/i zaproponować inne)
Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład problemowy
…
2. Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU
Kolokwium pisemne EU_01 EU_02 EU_03 EU_o4
…
3. Nakład pracy studenta i punkty ECTS
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15
Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury 10
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 5
…
SUMA GODZIN 30
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 1
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów:
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka: Symbole EK dla kierunku studiów
WMN_01 Zdefiniować medio- i neolatynistykę; przedstawić najważniejsze ich problemy badawcze; różnice i ciągłość w sposobach recepcji literatury antycznej; podstawowe różnice w łacinie średniowiecznej i nowożytnej w stosunku do klasycznej K_W01, K_W02, K_W06, K_W13, K_U01, K_U08, K_U09, K_K06
WMN_02 Wyjaśnić najważniejsze zjawiska historyczne, polityczne i literackie, zdefiniować najważniejsze pojęcia teoretycznoliterackie, dokonać klasyfikacji genologicznej omawianych tekstów, identyfikować oraz analizować nurty i tendencje występujące w literaturze omawianych epok K_W01, K_W02, K_W06, K_W13, K_U01, K_U08, K_U09,
K_K06
WMN_03 Przypisać poszczególne utwory autorom przedstawić ich życie i działalność literacką K_W01, K_W02, K_W06, K_W13, K_U01, K_U08, K_U09
WMN_o4 Przedstawić znaczenie literackiego dorobku antyku dla późniejszych epok (prądy, style, gatunki) K_W01, K_W02, K_W06, K_W13, K_U01, K_U08, K_U09, K_K06
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra znajomość treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Zabłocki S., Literatura nowołacińska: średniowiecze, renesans, barok, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: