Wprowadzenie do literatury powszechnej 03-WLP-11LPDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- narodziny pojęcia,
- literatura powszechna (światowa) w XIX wieku (Goethe, Mickiewicz, powstanie nowoczesnej komparatystyki literackiej i jej ewolucja),
- literatura powszechna (światowa) w XX wieku (Auerbach, Said, Damrosch, Casanova, Moretti).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wyjaśnić, czym jest „Literatura światowa (powszechna)” oraz w jaki sposób powstał ten termin na początku XIX wieku,
- potrafi scharakteryzować znaczenie „Literatury światowej” w kontekście twórczości Goethego oraz kryzysu ówczesnej literatury europejskiej (w epoce postrewolucyjnej), z uwzględnieniem literatury polskiej,
- potrafi omówić ewolucję pojęcia w wyniku jego losów podczas „długiego wieku XIX” oraz wieku XX, z uwzględnieniem odniesień do literatury polskiej,
- rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie pojęcia „Literatura światowa (powszechna)” dla współczesnej historii i teorii literatury,
- zna i rozumie kluczowe, współczesne konceptualizacje pojęcia (w pracach Auerbacha, Saida, Damroscha, Casanovy, Morettiego).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/studentka znakomicie i bezbłędnie posługuje się terminami i koncepcjami opracowanymi w trakcie zajęć i potrafi przy ich użyciu interpretować różne dzieła i zjawiska literackie.
dobry plus (+db; 4,5): student/studentka trafnie posługuje się terminami i koncepcjami opracowanymi w trakcie zajęć i potrafi przy ich użyciu interpretować różne dzieła literackie; mogą się zdarzać drobne potknięcia i błędy.
dobry (db; 4,0): student/studentka dobrze posługuje się terminami i koncepcjami opracowanymi w trakcie zajęć i potrafi przy ich użyciu interpretować różne dzieła literackie; mogą się zdarzać większe potknięcia i błędy.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka rozumie terminy i koncepcje opracowane w trakcie zajęć i potrafi je zrekonstruować; nie interpretuje przy ich użyciu dzieł literackich, które nie pojawiły się wcześniej w trakcie zajęć; mogą się zdarzać większe potknięcia i błędy.
dostateczny (dst; 3,0): student/studentka ma ogólne pojęcie na temat terminów i koncepcji opracowanych w trakcie zajęć; nie interpretuje przy ich użyciu dzieł literackich, które nie pojawiły się wcześniej w trakcie zajęć; mogą się zdarzać większe potknięcia i błędy.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/studentka nie potrafi odtworzyć znaczenia terminów i koncepcji opracowanych w trakcie zajęć lub popełnia poważne błędy merytoryczne.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Zalecana literatura:
Casanova P.,The World Republic of Letters, translated by M. B. DeBevoise, Harvard University Press 2007.
Damrosch D., What is World Literature?, Princeton University Press 2003.
Moretti F., Distant Reading, Verso 2013.
World Literature in Theory, ed. by D. Damrosch, Wiley Blackwell 2014.
The Routledge Companion to the World Literature, ed. by Th. D'haen, D. Damrosch, D. Kadir, Routledge 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: