Warsztat logopedy - spec. logopedyczna 03-WLO-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- zapoznanie ze stronami internetowymi związków i organizacji naukowych związanych z logopedią,
- programy komputerowe w pracy logopedy i ich znaczenie w terapii poszczególnych zaburzeń mowy i języka,
- programy logopedyczne w profilaktyce oraz diagnostyce zaburzeń mowy i języka - charakterystyka wybranych rodzajów (np. "Słyszę dla przedszkolaków", KOLD, KORP),
- programy logopedyczne wykorzystywane w terapii konkretnych zaburzeń (np. "Afasystem" w terapii afazji, "Echokorektor" w terapii jąkania czy "Logoobrazki" w terapii sygmatyzmu u dzieci),
- próby merytorycznej i metodycznej oceny programów,
- przygotowanie cyklu prezentacji służących usprawnianiu artykulacji wraz z funkcjami wspomagającymi mowę.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- sprawnie porusza się po stronach i portalach internetowych związanych z logopedią,
- potrafi scharakteryzować cele wykorzystywania multimedialnych programów komputerowych w profilaktyce, diagnostyce oraz terapii logopedycznej,
- potrafi wykorzystać konkretne programy multimedialne w terapii określonych zaburzeń mowy i języka zarówno u dzieci, jak i dorosłych,
- krytycznie ocenia ofertę dostępnych na rynku multimedialnych programów komputerowych, przeznaczonych do celów diagnostycznych oraz terapeutycznych,
- potrafi stworzyć własną propozycję ćwiczeń interaktywnych w terapii z pacjentem w formie prezentacji w Power Point.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze),
- poziom aktywności w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- poziom merytoryczny i praktyczny prezentacji.
Praktyki zawodowe
Tak, 80 godz.
Literatura
Zalecana literatura:
Z. Bogdanowska, Multimedialne programy edukacyjne wspomagające diagnozę i terapię logopedyczną, w: Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, red. L. Hurło, M. Zaorska, Olsztyn 2005.
E. Czaplewska, A. Miklaszewska, Pomoc do pracy z dziećmi sepleniącymi stworzona w programie PowerPoint, w: „Informatyka w szkole” XVII, Mielec 2001, s. 479-482
A. Czyżewski, B. Kostek, H. Skarżyński, Technika komputerowa w audiologii, foniatrii i logopedii, Warszawa 2002.
J. Gruba, Technologia informacyjna w logopedii, Gliwice 2009.
Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, red. B. Siemieniecki, Toruń 2005.
Komputer w kształceniu specjalnym, red. J. Łaszczyk, Warszawa 1998.
A. Lemirowski, J. Surowaniec, Programy komputerowe w metodyce surdologopedycznej, w: Sprawności językowe, red. J. Ożdżyński, T. Rittel, Kraków 1997.
A. Miklaszewska, E. Czaplewska, Komputerowe pomoce logopedyczne jako narzędzie wspomagające rozwój mowy w aspekcie fonologicznym, w: Metody wspomagające rozwój mowy w różnych jego opóźnieniach, Warszawa 2001, s. 196-198
A. Walencik-Topiłko, A. Miklaszewska, Charakterystyka polskich programów komputerowych wspomagających terapię logopedyczną, w: Kształcenie logopedyczne. Cele i formy, red. E. Łuczyński, Gdańsk 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: