Wprowadzenie do literatury greckiej 03-WLG-11KDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- prezentacja poszczególnych okresów literatury greckiej i uwarunkowanej historycznie dynamiki jej przemian,
- prezentacja stanu zachowania antycznych tekstów greckich, mechanizmów ich transmisji i form książki,
- prezentacja performatywnych kontekstów funkcjonowania poszczególnych kategorii literackich w Grecji starożytnej,
- prezentacja poglądów greckich twórców na naturę sztuki literackiej i funkcje dzieła literackiego w społeczeństwie greckim,
- przedstawienie przykładowych wypracowanych przez greckich twórców kanonów estetycznych jako podstawy nowożytnych konceptualizacji literatury.
W cyklu 2020/SZ:
Oczekiwane kompetencje cyfrowe oraz wymagania sprzętowe związane z kształceniem na odległość |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka umie:
- nazwać i scharakteryzować okresy literackie starożytnej greckie i wskazać dominujące w nich kanony estetyczne,
- przedstawić stan zachowania antycznej literatury greckiej, zaprezentować dzieje transmisji zabytków literackich i opisać starożytne formy książki,
- powiązać najważniejsze zjawiska historyczne, polityczne z ich literackimi ewokacjami w omawianych epokach Grecji starożytnej,
- powiązać poszczególne rodzaje i gatunki literackie z kontekstem ich prezentacji w omawianych epokach Grecji starożytnej,
- zaprezentować antyczne poglądy na temat natury sztuki literackiej i zawodu poety w omawianych epokach Grecji starożytnej,
- wskazać elementy treściowo-formalne dzieł greckich, które przyczyniły się do stworzenia klasycznego paradygmatu estetycznego w kulturze nowożytnej Europy.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość specyfiki poszczególnych okresów literackich starożytnej Grecji, znakomita umiejętność samodzielnego charakteryzowania najważniejszych zagadnień dotyczących kontekstów funkcjonowania literatury w poszczególnych okresach, znakomita znajomość stanu zachowania i mechanizmów transmisji tekstów antycznych, znakomita znajomość antycznych konceptualizacji zawodu twórcy i roli literatury w życiu człowieka, znakomita znajomość podstawowych elementów składających się na kanon klasycznych wartości estetycznych.
dobry plus (+db; 4,5):
bardzo dobra znajomość specyfiki poszczególnych okresów literackich starożytnej Grecji, bardzo dobra umiejętność samodzielnego charakteryzowania najważniejszych zagadnień dotyczących kontekstów funkcjonowania literatury w poszczególnych okresach, bardzo dobra znajomość stanu zachowania i mechanizmów transmisji tekstów antycznych, bardzo dobra znajomość antycznych konceptualizacji zawodu twórcy i roli literatury w życiu człowieka, bardzo dobra znajomość podstawowych elementów składających się na kanon klasycznych wartości estetycznych.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość specyfiki poszczególnych okresów literackich starożytnej Grecji, dobra umiejętność samodzielnego charakteryzowania najważniejszych zagadnień dotyczących kontekstów funkcjonowania literatury w poszczególnych okresach, dobra znajomość stanu zachowania i mechanizmów transmisji tekstów antycznych, dobra znajomość antycznych konceptualizacji zawodu twórcy i roli literatury w życiu człowieka, dobra znajomość podstawowych elementów składających się na kanon klasycznych wartości estetycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość specyfiki poszczególnych okresów literackich starożytnej Grecji, zadowalająca umiejętność samodzielnego charakteryzowania najważniejszych zagadnień dotyczących kontekstów funkcjonowania literatury w poszczególnych okresach, zadowalająca znajomość stanu zachowania i mechanizmów transmisji tekstów antycznych, zadowalająca znajomość antycznych konceptualizacji zawodu twórcy i roli literatury w życiu człowieka, zadowalająca znajomość podstawowych elementów składających się na kanon klasycznych wartości estetycznych.
dostateczny (dst; 3,0): średnio zadowalająca znajomość specyfiki poszczególnych okresów literackich starożytnej Grecji, średnio zadowalająca umiejętność samodzielnego charakteryzowania najważniejszych zagadnień dotyczących kontekstów funkcjonowania literatury w poszczególnych okresach, średnio zadowalająca znajomość stanu zachowania i mechanizmów transmisji tekstów antycznych, średnio zadowalająca znajomość antycznych konceptualizacji zawodu twórcy i roli literatury w życiu człowieka, średnio zadowalająca znajomość podstawowych elementów składających się na kanon klasycznych wartości estetycznych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość specyfiki poszczególnych okresów literackich starożytnej Grecji, niezadowalająca umiejętność samodzielnego charakteryzowania najważniejszych zagadnień dotyczących kontekstów funkcjonowania literatury w poszczególnych okresach, niezadowalająca znajomość stanu zachowania i mechanizmów transmisji tekstów antycznych, niezadowalająca znajomość antycznych konceptualizacji zawodu twórcy i roli literatury w życiu człowieka, niezadowalająca znajomość podstawowych elementów składających się na kanon klasycznych wartości estetycznych.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Beard, J. Henderson, Bardzo krótkie wprowadzenie. Kultura antyczna, przełożył G. Muszyński, Warszawa 1997.
Kulesza R. (red.), Słownik kultury antycznej, Warszawa 2012 (hasła i artykuły do lektury będą wskazywane w toku odbywania cyklu).
K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1977, s. 60-70, 85-99, 138-143, 204-207, 239-249.
H. Podbielski (red.), Literatura Grecji starożytnej, tomy 1-2, Lublin 2005.
L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, Warszawa 2008, s. 15-112.
T. Whitmarsh, Ancient Greek Literature, Cambridge 2004.
T. Zieliński, Po co Homer? Świat antyczny a my, (wydanie z roku 1970, Wydawnictwo Literackie).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: