Wstęp do literaturoznawstwa 03-WL-22JPODL
Treść programowa dla przedmiotu:
- systematyzacja nauki o literaturze z uwzględnieniem cech działów literaturoznawstwa (teoria, historia i krytyka literatury),
- wyznaczniki literatury,
- interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego,
- genologia,
- struktura utworu literackiego,
- relacje zachodzące pomiędzy tekstami literackimi (dialogowość, stylizacja, intertekstualność),
- przegląd głównych kierunków metodologicznych w dwudziestowiecznych badaniach literackich.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi świadomie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa (np. proces historycznoliteracki, tradycja, konwencja literacka, rodzaj literacki, gatunek, figury literackie, stylizacja, intertekstualność),
- umie sformułować dłuższą wypowiedź dotyczącą zagadnienia z zakresu nauki o literaturze (np. przedstawić główne problemy, jakimi zajmują się poszczególne działy literaturoznawstwa lub scharakteryzować wyznaczniki literatury),
- potrafi czytać prace teoretycznoliterackie ze zrozumieniem i wskazywać ich najistotniejsze tezy,
- umie wymienić przedstawicieli najważniejszych dwudziestowiecznych kierunków badań literackich oraz scharakteryzować najważniejsze tezy tych badaczy,
- potrafi sformułować dłuższą wypowiedź dotyczącą własnego stosunku do różnych idei kształtujących współczesne literaturoznawstwo.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5.0): bardzo dobra znajomość i umiejętność wykorzystywania podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa, biegłość we wskazywaniu wyznaczników literackości, specyfiki poszczególnych działów literaturoznawstwa, przesłanek podziałów genologicznych, bardzo dobra umiejętność scharakteryzowania tez najważniejszych dwudziestowiecznych kierunków badań literackich oraz pracy analitycznej z tekstem teoretycznoliterackim, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat idei kształtujących współczesne literaturoznawstwo z wykorzystaniem logicznej argumentacji.
dobry plus (+db; 4.5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4.0): dobra znajomość i umiejętność wykorzystywania podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa, wskazywania wyznaczników literackości, specyfiki poszczególnych działów literaturoznawstwa, przesłanek podziałów genologicznych, zadowalająca umiejętność scharakteryzowania tez najważniejszych dwudziestowiecznych kierunków badań literackich oraz pracy analitycznej z tekstem teoretycznoliterackim, prezentowanie własnych poglądów na temat idei kształtujących współczesne literaturoznawstwo z wykorzystaniem logicznej argumentacji.
dostateczny plus (+dst; 3.5): zadowalająca znajomość i umiejętność wykorzystywania podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa, wskazywania wyznaczników literackości, specyfiki poszczególnych działów literaturoznawstwa, przesłanek podziałów genologicznych, zadowalająca umiejętność scharakteryzowania podstawowych tez najważniejszych dwudziestowiecznych kierunków badań literackich oraz pracy analitycznej z tekstem teoretycznoliterackim, prezentowanie własnych poglądów na temat idei kształtujących współczesne literaturoznawstwo.
dostateczny (dst; 3.0): wystarczająca znajomość i umiejętność wykorzystywania podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa, wskazywania wyznaczników literackości, specyfiki poszczególnych działów literaturoznawstwa, przesłanek podziałów genologicznych, wymienienie najważniejszych dwudziestowiecznych kierunków badań literackich, praca analityczna z tekstem teoretycznoliterackim z pomocą nauczyciela akademickiego, prezentowanie własnych poglądów na temat idei kształtujących współczesne literaturoznawstwo.
niedostateczny (ndst; 2.0): niezadowalająca znajomość i umiejętność wykorzystywania podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa, wskazywania wyznaczników literackości, specyfiki poszczególnych działów literaturoznawstwa, przesłanek podziałów genologicznych, nieumiejętność wymienienia najważniejszych dwudziestowiecznych kierunków badań literackich, niewystarczająca umiejętność pracy analitycznej z tekstem teoretycznoliterackim nawet z pomocą nauczyciela akademickiego, brak umiejętności prezentowania własnych poglądów na temat idei kształtujących współczesne literaturoznawstwo.
Literatura
Zalecana literatura:
Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka stosowana, Warszawa 1987.
Głowiński M., Okopie-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, Warszawa 1986.
Kaniewska B., Legeżyńska A., Teoria literatury. Skrypt dla studentów filologii polskiej (studium zaoczne), Poznań 2003.
Markiewicz H., Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1980.
Mitosek Z., Teorie badań literackich, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: