Wprowadzenie do komunikacji werbalnej i niewerbalnej - spec. komunikowanie międzykulturowe 03-WKW-12PDL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Wskazać i omówić najważniejsze teorie komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Zdefiniować najważniejsze pojęcia z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Dokonać analizy i interpretacji przykładowych modeli komunikacyjnych z charakterystyką elementów składowych.
- Czytać ze zrozumieniem prace naukowe z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej, rekonstruować ich główne tezy oraz potwierdzać je lub podważać na samodzielnie wybranych przykładach.
- Przygotować prezentację przykładu z wybranego modelu komunikacji z odwołaniem do literatury przedmiotu.
Kryteria oceniania
- ocena aktywności na zajęciach;
- ocena merytorycznej wartości wypowiedzi w dyskusji;
- ocena prezentacji;
- ocena pracy zaliczeniowej.
Przykładowe zadania (pytania):
Proszę wymienić elementy procesu komunikowania.
Proszę scharakteryzować sposoby komunikowania się ludzi.
Proszę omówić systemy komunikowania społecznego. Proszę podać przykłady.
Na czym polega koncepcja plain language? Proszę scharakteryzować najważniejsze założenia komunikacji prostej polszczyzny.
Proszę omówić charakterystykę sposobów komunikacji w biznesie.
Proszę scharakteryzować media jako kanał komunikacyjny.
Na czym polega specyfika komunikacji z osobami o specjalnych potrzebach?
Praktyki zawodowe
Patrz przedmiot "Praktyki zawodowe".
Literatura
1. "Jak żyć z ludźmi". Umiejętności interpersonalne. Program profilaktyczny dla młodzieży: ćwiczenia grupowe. Warszawa: Agencja Informacji Użytkowej.
2. Cooper P. J., Sprawne porozumiewanie się. 114 scenariuszy ćwiczeń z mówienia i słuchania, Warszawa 2001.
3. Dodek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999.
4. Domachowski W., Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej, Toruń 1993.
5. Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999.
6. Garczyński S., Rozmawiać? Tak. Ale jak?, Warszawa 1993.
7. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
8. Jamrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna, czyli jak wspomagać swoją przedsiębiorczość. Podręcznik, Poznań 2000.
9. Knill M., Knill O., Program aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Wyd. 2. Warszawa 1999.
10. Knill O., Dotyk i komunikacja, Warszawa 1997.
11. Król-Fijewska M., Trening asertywności. Scenariusz i wykłady, Warszawa 1993.
12. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, red. J. Stewart, Warszawa 2000.
13. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Kraków 1996.
14. Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej. Spraw, by cię słuchano i odnieś sukces, Poznań 1998.
15. Wiszniewski A., Jak przekonywująco mówić i przemawiać, Warszawa-Wrocław 1994.
16. Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dodek-Ostrowska, Wrocław: Wydaw 1998.
Szczegółową listę lektur prowadzący zajęcia przedstawia przed rozpoczęciem
każdego kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: