Wstęp do komparatystyki literackiej 03-WKL-11CSDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- omówienie zakresu, miejsca i znaczenie komparatystyki literackiej (kulturowej) w naukach humanistycznych,
- prezentacja najważniejszych koncepcji teoretycznych z zakresu komparatystyki literackiej (kulturowej) w ujęciu diachronicznym i synchronicznym,
- przedstawienie podstawowych pojęć, terminów i zagadnień z zakresu komparatystyki literackiej (kulturowej),
- prezentacja specjalizacji komparatystycznych, a także założeń, celów, funkcji wynikających z charakteru specjalizacji,
- ukazanie interdyscyplinarnego aspektu badań komparatystycznych,
- prezentacja związków komparatystyki z translatologią,
- przedstawienie komparatystyki w perspektywie studiów kulturowych (m.in. poskolonialnych),
- omówienie międzytekstowych, intersemiotycznych, intermedialnych, komunikacyjnych i dialogowych zastosowań oraz aspektów komparatystyki.
- prezentacja praktycznych aspektów komparatystyki (analiza tekstów).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna najważniejsze koncepcje dotyczące komparatystyki literackiej (kulturowej) wypracowane na gruncie różnych teorii w naukach humanistycznych,
- potrafi wyjaśnić rolę komparatystyki w całokształcie wiedzy o kulturze i komunikacji międzyludzkiej,
- zna i potrafi zdefiniować pojęcia i terminy z zakresu komparatystyki literackiej, a także uzasadnić wybór teorii komparatystycznej w odniesieniu do badań literaturoznawczych (kulturoznawczych),
- zyskuje umiejętność porównywania kultur i literatur różnych kręgów kulturowych w oparciu o uzyskaną wiedzę,
- potrafi kompilować zdobytą podczas zajęć wiedzę, powiązać teorię z praktyką, przedyskutować i rozwiązywać problemy związane z przedmiotem badań,
- potrafi przygotować i przedstawić prezentację związaną tematycznie z teorią i praktyką komparatystyczną.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych kierunków w badaniach komparatystycznych, bardzo dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji komparatystycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej funkcji badań komparatystycznych, bardzo dobra umiejętność analizy porównawczej tekstów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie praktycznych umiejętności komparatystycznych.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności porównawcze, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji komparatystycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach komparatystycznych, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji komparatystycznych (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), wysoka świadomość kulturotwórczej funkcji komparatystyki, słaba umiejętność analizy porównawczej.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich komparatystycznych, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji komparatystycznych (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), wysoka świadomość kulturotwórczej funkcji komparatystyki, brak umiejętności analizy porównawczej tekstów.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach komparatystycznych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- egzamin ustny (obowiązuje wiedza zdobyta podczas zajęć oraz uzyskana na podstawie lektury podręczników),
- dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach ), aktywność na zajęciach (udział w dyskusji i praca zespołowa).
Literatura
Zalecana literatura:
Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej. Pod red. Haliny Janaszek-Ivaničkovej. Warszawa 1997.
Bakuła Bogusław, W stronę komparatystyki integralnej. "Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym " 1/2004.
Bilczewski Tomasz, Komparatystyka i interpretacja. Nowoczesne badania porównawcze wobec translatologii. Kraków 2010.
Janaszek-Ivaničkova Halina, O współczesnej komparatystyce literackiej. Warszawa 1989.
Komparatystyka dzisiaj. Tom I i II. Pod red. Ewy Szczęsnej i Edwarda Kasperskiego. Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: