Wiedza o komunikacji językowej 03-WKJ-33II
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe wiadomości na temat komunikacji językowej: pojęcie komunikacji językowej i jej typy; pojęcie aktu mowy; składniki aktu mowy, związane z nimi funkcje języka i ich hierarchia; zasady kooperacji językowej,
- portret komunikacyjny nadawcy i odbiorcy tekstu: budowanie własnego portretu komunikacyjnego; odbiorca wirtualny (projektowany) a rzeczywisty; relacje nadawczo-odbiorcze; miejsca wspólne; eliminowanie możliwych konfliktów ról komunikacyjnych,
- rola komunikacji pozawerbalnej: mimika, gestykulacja, język ciała – ich wartość retoryczna; kod proksemiczny; autoadaptatory; rola ekspresji niewerbalnej,
- komunikacja elektroniczna; właściwości komunikacji językowej w Internecie: dialogowość, spontaniczność, kolokwialność, sytuacyjność, multimedialność, hipertekstowość,
- ekspansja potoczności w języku i w kulturze: językowe wyróżniki stylu potocznego; styl potoczny jako centrum systemu stylowego języka; zróżnicowanie stylu potocznego; spór o potoczność w języku i kulturze; składniki potocznego obrazu świata,
- przeobrażenia w kulturze a zmiany w modelu polskiej grzeczności językowej: zróżnicowanie formalnojęzykowe i pragmatycznojęzykowe etykiety językowej; grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym, publicznym i masowym; zmiany w modelu grzeczności a tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny,
- internacjonalizacja a zróżnicowanie regionalne w komunikacji językowej: internacjonalizmy jako przejaw tendencji globalizacyjnych, regionalizmy (na przykładzie gwary miejskiej Poznania).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- właściwie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z komunikacją językową, w tym elektroniczną, aktami mowy i ich funkcjami,
- świadomie kształtować własny portret komunikacyjny oraz rozpoznać i zinterpretować mechanizmy kooperacji językowej,
- rozpoznać w różnych typach tekstów elementy potoczne i właściwie je ocenić; rozpoznać internacjonalizmy i regionalizmy,
- wyjaśnić zależności między sytuacją komunikacyjną a formą grzecznościowych aktów mowy i ich typami,
- przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą różnych aspektów komunikacji językowej,
- podjąć dyskusję na temat zagrożeń w komunikacji językowej,
- ocenić poziom kompetencji komunikacyjnej własnej, jak również innych osób w grupie,
- korzystać z najnowszych źródeł wiedzy odnoszących się do komunikacji językowej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza na temat struktury i zróżnicowania współczesnej normy językowej, typów innowacji językowych i kryteriów ich oceny, tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny, zjawiska mody językowej, z zakresu podstaw wiedzy o komunikacji językowej, rozpoznawania w różnych typach tekstów elementów potocznych, regionalnych i internacjonalizmów oraz właściwego ich oceniania, korzystania z najnowszych źródeł wiedzy odnoszących się do komunikacji językowej (słowniki, korpusy); znakomite umiejętności rozpoznawania innowacji i zmian językowych występujących w tekstach mówionych i pisanych, także elektronicznych, a także wyboru właściwych narzędzi do oceny innowacji, doboru środków językowych optymalnie dostosowanych do sytuacji komunikacyjnej, rozpoznawania i rozróżniania widocznych w tekstach tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny, korzystania z dostępnych źródeł ortoepicznych; znakomite kompetencje personalne i społeczne przejawiające się w podejmowaniu dyskusji nad statusem poprawnościowym form językowych w różnych sytuacjach komunikacyjnych, przekonującym uzasadnianiu prezentowanej przez siebie postawy wobec języka.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności; nieco mniejsze kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności analizowania tekstów pod kątem poprawności językowej i widocznych w nich tendencji rozwojowych; słabsze kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze umiejętności analizowania tekstów pod kątem poprawności językowej i widocznych w nich tendencji rozwojowych; słabe kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności analizowania, z licznymi błędami, tekstów pod kątem poprawności językowej i widocznych w nich tendencji rozwojowych; brak kompetencji personalnych i społecznych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie.
Metody oceniania:
- ocena aktywności w trakcie zajęć;
- ocena prezentacji przygotowanej przez studentów;
- kolokwium ustne.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.
J. Maćkiewicz, Wyrazy międzynarodowe (internacjonalizmy) we współczesnym języku polskim, w: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, s. 555-562.
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.
K. Ożóg, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, wyd. 3. popr. i uzupełn., Rzeszów 2007.
M. Rusinek, A. Załazińska, Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005.
Słownik gwary miejskiej Poznania, pod red. M. Gruchmanowej i B. Walczaka, Warszawa – Poznań 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: