Historia filozofii 03-WK-23I
Treści programowe dla przedmiotu:
- spór o uniwersalia,
- klasyczna koncepcja prawdy i nieklasyczne definicje prawdy,
- koncepcje metafizyczne, społeczne i estetyczne Platona i Arystotelesa,
- filozofia średniowieczna: gnoza, św. Augustyna, św. Tomasza,
- filozofie Kartezjusza, Kanta, Nietzschego,
- fenomenologia Husserla i jej estetyczne (Ingardenowskie) implikacje,
- Heideggerowska koncepcja metafizyki i jej fenomenologiczne źródła oraz ezgystencjalne implikacje,
- wczesna i późna filozofia języka Ludwika Witthensteina.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- scharakteryzować poglądy najwybitniejszych filozofów od starożytności do współczesności,
- określić ich wzajemne wpływy i relacje,
- umiejętnie stosować perspektywę filozoficznego myślenia dla kształtowania własnych postaw światopoglądowych i etycznych oraz ich argumentowania,
- świadomie wykorzystywać terminy i pojęcia wypracowane na gruncie różnych szkół filozoficznych,
- stosować wiedzę filozoficzną do interpretacji dzieł literackich.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych na wykładzie kierunków filozoficznych i poglądów najwybitniejszych filozofów od starożytności po współczesność oraz umiejętność osadzenia ich w kontekście historycznym; bardzo dobra umiejętność definiowania pojęć i terminów filozoficznych, umiejętność wskazania nawiązań i związków dialogu pomiędzy poszczególnymi filozofami i szkołami filozoficznymi; wysoki poziom wiedzy na temat powiązań filozofii z innymi dziedzinami wiedzy gł. estetyki i jej wpływu na praktyki artystyczne.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość nurtów i idei filozoficznych oraz poglądów filozofów od starożytności po współczesność; niewielkie niedociągnięcia w umiejętności osadzenia ich w kontekście historycznym i wskazaniu ich wzajemnych relacji; średni poziom umiejętności definiowania pojęć i terminów filozoficznych; zadowalający stopień wskazania nawiązań i związków dialogu pomiędzy poszczególnymi szkołami filozoficznymi, zadowalający poziom wiedzy na temat powiązań filozofii z innymi dziedzinami wiedzy, gł. estetyki i jej wpływu na praktyki artystyczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość nurtów i idei filozoficznych oraz poglądów filozofów od starożytności po współczesność, pewne pomyłki w umiejętności osadzenia ich w kontekście historycznym i wskazaniu ich wzajemnych relacji; średni poziom umiejętności definiowania pojęć i terminów filozoficznych; zadowalający stopień wskazania nawiązań i związków dialogu pomiędzy poszczególnymi szkołami filozoficznymi, niewielki poziom wiedzy na temat powiązań filozofii z innymi dziedzinami wiedzy, gł. estetyki i jej wpływu na praktyki artystyczne.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa nurtów i idei filozoficznych oraz poglądów filozofów od starożytności po współczesność; niewielka umiejętności osadzenia ich w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji; niski stopień umiejętności definiowania pojęć i terminów filozoficznych, wyraźne braki w umiejętności wskazania nawiązań i związków dialogu pomiędzy poszczególnymi szkołami filozoficznymi, wyraźne braki w wiedzy na temat powiązań filozofii z innymi dziedzinami wiedzy i jej wpływu na praktyki artystyczne.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca nurtów i idei filozoficznych oraz poglądów filozofów od starożytności po współczesność, brak umiejętności osadzenia ich w kontekście historycznym, wskazania ich wzajemnych relacji, niedostateczny poziom umiejętności definiowania pojęć i terminów filozoficznych, brak umiejętności wskazania nawiązań i związków pomiędzy poszczególnymi szkołami filozoficznymi, brak wiedzy na temat powiązań filozofii z innymi dziedzinami wiedzy i jej wpływu na praktyki artystyczne.
Kryteria oceniania:
- wiedza i umiejętności zaprezentowane na zaliczeniu pisemnym oraz – dodatkowo - aktywność w dyskusji na zajęciach,
- odpowiedzi oceniane są punktowo,
- warunkiem zaliczenia jest zdobycie 50% punktów z testu sprawdzającego.
Literatura
Zalecana literatura:
T. Gadacz Historia filozofii XX wieku, t.1-2. Kraków 2009.
W. Tatarkiewicz Historia filozofii, t.1-3. Warszawa 1988.
Przewodnik po literaturze filozoficznej, t 1-5 Pod red B. Skargi, Warszawa 1996.
I. Krońska Sokrates Warszawa 1985.
K. Leśniak Platon. Warszawa 1993.
K. Leśniak Arystoteles. Warszawa 1983.
Z. Kuderowicz Nietzsche. Warszawa 1979.
K. Michalski Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa 1978.
W. Sady Wittgenstein. Życie i dzieło. Warszawa 1993.
M. Heidegger Bycie i czas(fragmenty) Warszawa 1994.
L. Wittgenstein Tractatus logico-philosophicus. Warszawa 2000.
L. Wittgenstein Dociekania filozoficzne. Warszawa 1997.
Dodatkowa lista lektur zostanie podana na wykładzie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: