Warsztaty krytycznoliterackie - redagowanie czasopisma - spec. krytyka i praktyka literacka 03-WK-22PDM
Ćwiczenia mają przede wszystkim charakter praktyczny: uczestniczenia w pracach redakcyjnych i przygotowaniu publikacji (artykułów do gazety, książki, na blog) poprzez opracowanie planu publikacji, tworzenie własnych tekstów i recenzji, redakcję tekstów cudzych. wzajemnie swoje teksty. Cykl rozszerza wiedzę na temat współczesnej literatury polskiej bieżące sprawy życia literackiego oraz aktualne osiągnięcia literatury.
Treści cyklu:
Interpretacja i aksjologia krytycznoliteracka: stare dylematy i nowe teorie
Gatunki wypowiedzi krytycznoliterackiej
Aktualne problemy i najnowsze dokonania krytyki literackiej w Polsce
Nowe media i sytuacje komunikacyjne literatury
Współczesna geografia i ekonomia literacka
Elementy krytyki tekstu krytycznoliterackiego
Teorie i modele krytyki literackiej dzisiaj.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- formułować opinie na temat wartości tekstu krytycznoliterackiego, dokonać jego redakcji i korekty
- napisać szkic interpretacyjny, recenzję, felieton, blurb, sprawozdanie - z uwzględnieniem potrzeb i możliwości percepcyjnych odbiorcy tekstu
- przeanalizować (cudzą/własną) wypowiedź krytycznoliteracką
- skonstruować plan numeru czasopisma literackiego lub działu w literackiego w czasopiśmie
- przeprowadzić rozmowę, wywiad z pisarzem, poprowadzić spotkanie autorskie
- uczestniczyć w polemice, debacie, sporze
- sytuować literaturę współczesną w kontekście kulturowym i komunikacyjnym
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia podlegające ocenie:
- Aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
- Wartość merytoryczna i stylistyczna prac pisemnych
- Poziom przygotowania do udziału w dyskusji na temat koncepcji numeru czasopisma.
- Sposób przeprowadzenie indywidualnej prezentacji wybranego zagadnienia.
- Opanowanie wiedzy i umiejętności, przewidzianych przez program ćwiczeń.
Skala ocen
5,0 – bardzo dobra znajomość społecznych, kulturowych i antropologicznych kontekstów współczesnego pola literackiego; umiejętność samodzielnej, krytycznej analizy, korekty i oceny tekstów krytycznoliterackich; zadowalający poziom retoryczny i merytoryczny pisanych i redagowanych tekstów; swobodne kształtowanie zachowań charakterystycznych dla życia literackiego (panel, spotkanie autorskie) na wysokim poziomie merytorycznym; prezentowanie aktualnej wiedzy o instytucjach literackich (nagrody, czasopisma, festiwale, portale i blogi internetowe, slam); czynne uczestnictwo w zadaniach zbiorowych; dopełnienie warunków zaliczenia.
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie umiejętności samodzielnej, krytycznej analizy, korekty i oceny tekstów krytycznoliterackich;
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: mniejsze umiejętności praktyczne (widoczne zwłaszcza w merytoryce kształtowania zachowań charakterystycznych dla życia literackiego)
3,5 – zadowalająca znajomość społecznych, kulturowych i antropologicznych kontekstów współczesnego pola literackiego; umiejętność krytycznej korekty i oceny tekstów krytycznoliterackich; dostateczny poziom retoryczny i merytoryczny pisanych i redagowanych tekstów; współkształtowanie zachowań charakterystycznych dla życia literackiego (panel, spotkanie autorskie); prezentowanie aktualnej wiedzy o instytucjach literackich (nagrody, czasopisma, festiwale, portale i blogi internetowe, slam) z uchybieniami; uczestnictwo w zadaniach zbiorowych;
3,0 – elementarna znajomość społecznych, kulturowych i antropologicznych kontekstów współczesnego pola literackiego; zadowalająca jakość pisanych i redagowanych tekstów; dopełnienie warunków zaliczenia.
2,0 – nieznajomość społecznych, kulturowych i antropologicznych kontekstów współczesnego pola literackiego; nieumiejętność krytycznej korekty i oceny tekstów krytycznoliterackich; niedostateczny poziom retoryczny i merytoryczny pisanych i redagowanych tekstów; prezentowanie nieaktualnej wiedzy o instytucjach literackich; nieuczestnictwo w zadaniach zbiorowych; niedopełnienie warunków zaliczenia
Praktyki zawodowe
- brak
Literatura
Literaturę wskazuje prowadzący zajęcia w uzgodnieniu z grupą. Obejmuje ona przede wszystkim najnowsze dzieła literatury polskiej, wypowiedzi krytycznoliterackie, publikacje w bieżących numerach, gazet, tygodników i czasopism specjalistycznych, nowości z zakresu antropologii kultury i literatury. Ponadto studentom zaleca się sięganie po poradniki pomocne w pracach redakcyjnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: