Wczesna interwencja terapeutyczna - spec. logopedyczna 03-WIT-21PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- dziecko w procesie wczesnej interwencji i wspomaganie rozwoju,
- charakterystyka rozwoju sprawności motorycznej manualnej, percepcji słuchowej, wzrokowej, rozwoju mowy oraz zachowań społecznych i emocji u dzieci od 3. do 6. r.ż.,
- wspomaganie rozwoju dziecka w jego najbliższym środowisku,
- wczesna stymulacja rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym,
- wczesna interwencja wobec dziecka przedszkolnego zaburzonego w rozwoju,
- pomoc dzieciom z problemami emocjonalnymi i z trudnościami w zachowaniu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wyjaśnić potrzebę objęcia wczesną interwencją terapeutyczną, w tym logopedyczną, dziecka z deficytami rozwojowymi,
- scharakteryzować rozwój sprawność motoryki dużej i małej, percepcji słuchowej i wzrokowej oraz rozwoju mowy i zachowań społecznych u dzieci od 3 do 6 r. ż.,
- stymulować rozwój dziecka z deficytami rozwojowymi w różnych aspektach, zwłaszcza logopedycznym,
- przygotować plan wczesnej terapii dla dziecka przedwcześnie urodzonego, z chorobami genetycznymi, czy innymi zaburzeniami rozwoju.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student potrafi wykorzystać wiedzę z zajęć do tworzenia projektu; bardzo dobra wiedza z zakresu wczesnej interwencji terapeutycznej; bardzo dobra znajomość podstawowych metod i narzędzi diagnostycznych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie praktycznych umiejętności dotyczących diagnozy i terapii dziecka przedwcześnie urodzonego, z grupy ryzyka, z wadami wrodzonymi.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności w zakresie prowadzonej terapii zaburzeń; zdolność poprawnego tworzenia programu terapii w projekcie na zaliczenie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość terminologii z wczesnej interwencji terapeutycznej; zadowalająca umiejętność prowadzenia diagnozy i terapii; zadowalający poziom przygotowanego projektu.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość terminologii z wczesnej interwencji terapeutycznej; słaba umiejętność diagnozowania i prowadzenia terapii; zadowalający poziom przygotowanego projektu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość terminologii dotyczącej wczesnej interwencji terapeutycznej; niewystarczająca umiejętność w zakresie prowadzonej diagnozy i terapii, bardzo niska wartość merytoryczna przygotowanego projektu.
Kryteria oceniania:
- wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów (schematu terapii),
- poziom aktywności w trakcie zajęć,
- obecność na zajęciach (dopuszczalne jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach).
Literatura
Zalecana literatura:
J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Kraków 2007.
Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, red. B. Cytowska, B. Winczura, A. Stawarski, Kraków 2008.
Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, red. B Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, red. J. Porayski-Pomsta, M. Przybysz-Piwko, Warszawa 2012.
E. M. Minczakiewicz, Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Kraków 2006.
E. M. Minczakiewicz, Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Kraków 2006.
Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe i u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi, red. M. Buchnat, K. Pawelczak, Poznań 2011.
Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk 1998.
W. Strassmeier, Interwencja wczesnodziecięca. 260 praktycznych ćwiczeń dla małych dzieci z trudnościami w rozwoju, Gdańsk 2010.
Wczesna diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka z dysfunkcjami, red. W. Brejnak, K. Zabłocki, Warszawa 2009.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, red. T. Kaczan, R. Śmigiel, Kraków 2012.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz dla rodziców, red. T. Serafin, Warszawa 2005.
Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, red. A. Twardowski, Poznań 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: