Wczesna interwencja logopedyczna - spec. logopedyczna 03-WIL-12PDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- charakterystyka rozwoju sprawności motorycznej i manualnej, percepcji słuchowej, wzrokowej, mowy oraz zachowań społecznych i emocji u niemowląt i dzieci do 3 r. ż.; stymulacja rozwoju małego dziecka,
- charakterystyka wybranych narzędzi wykorzystywanych do badań, czyli kart diagnostyki np. E. Stecko, A. Łady, J. Cieszyńskiej i M. Korendo, M. Machoś, Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej,
- budowa i rozwój zespołu ustno-twarzowego w normie i w patologii; diagnostyka niemowlęcego narządu artykulacyjnego, uwzględniająca ocenę warunków anatomicznych i funkcjonalnych w obrębie twarzy i jamy ustnej oraz ocenę odruchów orofacjalnych; stymulacja zaburzonych odruchowych reakcji oralnych: wygórowanych i obniżonych,
- model rozwoju czynności pokarmowych w normie i w patologii do 6. m.ż.; sposoby prawidłowego karmienia naturalnego i alternatywnego; protokół oceny umiejętności ssania piersi,
- model rozwoju czynności pokarmowych w normie i w patologii po 6. m.ż.,
- wpływ funkcji prymarnych na rozwój mowy,
- opieka logopedyczna nad dziećmi przedwcześnie urodzonymi oraz dziećmi z wadami genetycznymi (wybór).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- scharakteryzować rozwój psychoruchowy niemowląt i małych dzieci, a szczególnie: motoryki dużej i małej, percepcji słuchowej i wzrokowej, mowy oraz zachowań społecznych i emocjonalnych,
- doopracować plan terapii logopedycznej dla dziecka z deficytami rozwojowymikonać prawidłowego wyboru narzędzi diagnostycznych w postaci kart mowy i umieć posługiwać się nimi w praktyce,
- wykorzystać zdobytą wiedzę do oceny warunków anatomicznych niemowlęcia i przeprowadzenia masażu wewnątrzustnego oraz do oceny odruchów ustno-twarzowych i stymulacji zaburzonych reakcji oralnych,
- wymienić różnice między karmieniem naturalnym a alternatywnym oraz wskazać najlepsze pozycje i narzędzia do karmienia niemowlęcia,
- ocenić wpływ zaburzonych funkcji prymarnych na czynności sekundarne,
- opracować plan terapii logopedycznej dla dziecka z deficytami rozwojowymi.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student potrafi wykorzystać wiedzę z zajęć do tworzenia prezentacji i projektów; bardzo dobra wiedza z zakresu wczesnej interwencji logopedyczne; bardzo dobra znajomość podstawowych metod i narzędzi diagnostycznych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie praktycznych umiejętności dotyczących diagnozy i terapii dziecka przedwcześnie urodzonego, z grupy ryzyka, z wadami wrodzonymi.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności w zakresie prowadzonej terapii zaburzeń; dobry poziom przygotowanych prezentacji i projektów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość terminologii z wczesnej interwencji logopedycznej; zadowalająca umiejętność prowadzenia diagnozy i terapii; zadowalający poziom przygotowanych prezentacji i projektów.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość terminologii z wczesnej interwencji logopedycznej; słaba umiejętność diagnozowania i prowadzenia terapii; zadowalający poziom przygotowanych prezentacji i projektów.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość terminologii dotyczącej wczesnej interwencji logopedycznej; niewystarczająca umiejętność w zakresie prowadzonej diagnozy i terapii, bardzo niska wartość merytoryczna przygotowanych prezentacji i projektów.
Kryteria oceniania:
- poziom wiedzy zaprezentowany na ustnym egzaminie,
- wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia,
- jakość przeprowadzonych ćwiczeń,
- poziom aktywności w trakcie zajęć,
- obecność na zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
C. Amiel-Tison, Neurologia perinatalna, red. I wyd. pol. E. Marszał, Wrocław 2008.
M. Chrzan-Dętkoś. Wcześniaki. Rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia, Gdańsk 2012.
J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia, Kraków 2007.
J. Cieszyńska, M. Korendo, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Kraków 2008.
Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, red. B. Cytowska, B. Winczura, A. Stawarski, Kraków 2008.
Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, red. B Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
E. Gacka, Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci z porodów przedwczesnych, Gdańsk 2014.
Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, red. J. Porayski-Pomsta, M. Przybysz-Piwko, Warszawa 2012.
M. Machoś, Diagnoza neurologopedyczna niemowlęcia od 0-12 miesiąca. Ocena odruchów ze sfery orofacjalnej oraz umiejętności istotnych dla rozwoju mowy, Bytom 2011.
E. M. Minczakiewicz, Psychoruchowy rozwój dziecka. Diagnoza. Propozycje wsparcia i pomocy rodzinie, Kraków 2009.
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Pierwszy rok życia, red. M. Drewniakowa, Kraków 1994.
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Drugi i trzeci rok życia, red. M. Drewniakowa, Kraków 1995.
K. Muß, Karmienie piersią – poradnictwo i promocja, wyd. pol. pod red. E. Lach, Wrocław 2008.
M. Nehring-Gugulska, M. Żukowska-Rubik, P. Stobnicka-Stolarska, B. Paradowska, Protokół oceny umiejętności ssania piersi, „Postępy Neonatologii” 1 (20), 2014, s. 53-65.
Nieznane? Poznane. Zaburzenia rozwojowe u dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi i wadami wrodzonymi, red. M. Buchnat, K. Pawelczak, Poznań 2011.
Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk 1998.
D. Pluta-Wojciechowska, Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Bytom 2015.
E. Stecko, Logopedia małego dziecka, Warszawa 2012.
E. Stecko, Masaż logopedyczny, Warszawa 2012.
Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk 2016.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, red. T. Kaczan, R. Śmigiel, Kraków 2012.
Wczesna interwencja w logopedii, red. J. J. Błeszyński, D. Baczała, Gdańsk 2015.
Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, red. A. Twardowski, Poznań 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: