Wiedza o historycznym rozwoju języka wybranego kraju słowiańskiego 03-WHRJ-21SPDL
TK_01 Prehistoria pisma rosyjskiego.Głagolica, cyrylica i ewolucja alfabetu rosyjskiego. Fundamentalna rola Biblii i języka starocerkiewnosłowiańskiego WHJR_01, WHJR_02, WHJR_05
TK_02 Powstanie rosyjskiego (ruskiego) pisma.Językowe aspekty chrystianizacji Rusi – misja Cyryla i Metodego. Zapisy pierwszych zdań w języku staroruskim WHJR_01, WHRJ_03, WHJR_04, WHJR_05
TK_03 Początki kronikarstwa, latopisarstwo rosyjskie (ruskie) WHJR_01, WHJR_02, WHJR_04, WHJR_06
TK_04 Zabytki piśmiennictwa związane z najazdem tatarskim; turkizmy w języku rosyjskim WHJR_01, WHJR_04
TK_05 „Nowy” język cyklu opowiadań o Kulikowym polu. Opowieści o zwycięstwie Moskwy nad Nowgorodem WHJR_01, WHJR_02, WHRJ_03, WHJR_04, WHJR_06
TK_06 „Smutny czas” („smuta”) i jego odbicie w zabytkach piśmiennictwa, polonizmy w języku rosyjskim WHJR_01, WHJR_02, WHRJ_03
TK_07 Obrazy patrystyczne i apokryficzne w języku rosyjskim; wędrówki i pateryki. Pierwszy traktat filologiczny na Rusi „O obrazach” WHJR_01, WHRJ_03
TK_08 Obrazy moralności i prawa w języku rosyjskim. Obrazy narodowe i obce we frazeologii WHJR_01, WHJR_02, WHRJ_03, WHJR_04, WHJR_06
TK_09 Charakterystyka rosyjskich systemów ortograficznych. Reformy i modyfikacje rosyjskiego pisma WHJR_01, WHJR_02, WHJR_04
TK_10 Obrazy rosyjskiego „Przedodrodzenia”. Obrazy ksiąg wierszowanych. Obrazy „ciemnych wyrazów i ciemnych znaczeń”.
Współczesny obraz leksyki i morfologii języka rosyjskiego WHJR_01, WHRJ_03, WHJR_04
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
WHJR_01 ma uporządkowaną wiedzę
na temat rozwoju systemu wybranego języka słowiańskiego i odpowiednio charakteryzuje go na wszystkich etapach K_W02, K_W03,
K_W10, K_W14, K_W16
WHJR _02 ma podstawową wiedzę z zakresu analizy różnic między historycznymi a współczesnymi cechami systemowymi wybranego języka słowiańskiego K_W02, K_W03, K_W10, K_W16
WHJR _03 posiada umiejętność wyjaśniania procesów rozwojowych wybranego języka słowiańskiego
z wykorzystaniem poglądów historyków języka rosyjskiego K_U04, K_U06, K_U11
WHJR _04 potrafi wyszukiwać w tekstach odpowiednie elementy językowe, analizować je i określać ich związek z danym okresem rozwoju wybranego języka słowiańskiego K_K01, K_U04, K_U05, K_U11, K_U13
WHJR _05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa językowego krajów Europy K_K03, K_K05
WHJR _06 potrafi powiązać zjawiska historycznojęzykowe z analogicznymi zjawiskami w kulturze europejskiej K_K05
Kryteria oceniania
1. Udział w wykładach i zajęciach – dopuszczalna jest nieobecność na dwóch wykładach i zajęciach.
2. Kolokwium pisemne – obowiązuje wiedza zdobyta podczas wykładów i ćwiczeń oraz uzyskana na podstawie lektury podręczników.
Literatura
Успенский, Б.А., Краткий очерк истории русского литературного языка, Гнозис, Москва 1994
Wybór tekstów do historii języka rosyjskiego. Wstęp i komentarz: TT Lehr-Spławiński i Wiesław Witkowski, Warszawa 1981
Колесов, В.В., История русского языка в рассказах, Акалис,Москва 1994
Bartoszewicz, A., Zagadnienia ewolucji współczesnego języka rosyjskiego, PWN, Warszawa 1987
Bartoszewicz, A., История русского литературного языка, Варшава 1970
Виноградов, В.В., История русского литературного языка, Наука, Москва 1978
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: