Wiedza o historycznym rozwoju języka polskiego 03-WHR-21JPODL
Treści programowe dla przedmiotu:
- zakres, miejsce i znaczenie wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w naukach humanistycznych, a zwłaszcza w lingwistyce (model diachroniczny, synchroniczny i panchroniczny refleksji nad językiem),
- język polski w ujęciu genetycznym (język indoeuropejski i słowiański) i w ujęciu typologicznym (język fleksyjny),
- najważniejsze zmiany w zakresie systemu językowego polszczyzny: fonetyki / fonologii, morfologii (fleksji i słowotwórstwa) i składni w ujęciu diachronicznym,
- historyczne zróżnicowanie dialektalne polszczyzny; kształtowanie się polskiego języka literackiego (aspekt normy językowej, wzrostu sprawności funkcjonalnej i wykształcania się nowych stylów funkcjonalnych),
- zmiany w zakresie słownictwa – słownictwo rodzime (neologizmy, neosemantyzny, archaizmy, przesunięcia, zawężanie i rozszerzanie znaczeń wyrazów); słownictwo zapożyczone (sposoby przejmowania zapożyczeń, języki obce oddziałujące na polszczyznę),
- powstanie dialektów kresowych jako przykład interakcji polszczyzny z dialektami (językami) wschodniosłowiańskimi oraz z językiem litewskim,
- kształtowanie się pisowni polskiej jako efekt oddziaływania europejskich czynników kulturowych, politycznych i ekonomicznych,
- najistotniejsze dokumenty dawnej refleksji nad językiem polskim (traktaty ortograficzne, słowniki, podręczniki do nauki polskiego dla uczniów szkół polskich oraz dla cudzoziemców).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi zreferować poglądy na temat historycznego rozwoju języka polskiego, jego miejsca wśród innych języków indoeuropejskich (zwłaszcza słowiańskich), a także wskazać i zinterpretować wpływ przemian cywilizacyjnych oraz interakcji z innymi językami na zmiany w języku polskim i ich implikacje we współczesnej polszczyźnie,
- potrafi wyjaśnić rolę wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej,
- potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu językoznawstwa (zwłaszcza diachronicznego) w języku polskim oraz prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu językoznawstwa diachronicznego,
- ma świadomość lingwistycznych właściwości tekstu polszczyzny dawnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość poglądów na temat historycznego rozwoju języka polskiego, jego miejsca wśród innych języków indoeuropejskich (zwłaszcza słowiańskich), bardzo dobra umiejętność krytycznego interpretowania wpływu przemian cywilizacyjnych oraz interakcji z innymi językami na zmiany w języku polskim z uwzględnieniem ich implikacji we współczesnej polszczyźnie, wysoka świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej, bardzo dobra sprawność diachronicznego analizowania tekstu oraz prezentowania węzłowych problemów z zakresu historycznego rozwoju języka polskiego.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie wymagających samodzielności: diachronicznej analizy tekstu oraz prezentowania węzłowych problemów z zakresu historycznego rozwoju języka polskiego.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość poglądów na temat historycznego rozwoju języka polskiego, jego miejsca wśród innych języków indoeuropejskich (zwłaszcza słowiańskich), dobra umiejętność krytycznego interpretowania wpływu przemian cywilizacyjnych oraz interakcji z innymi językami na zmiany w języku polskim z uwzględnieniem ich implikacji we współczesnej polszczyźnie, świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej, dobra sprawność diachronicznego analizowania tekstu oraz prezentowania węzłowych problemów z zakresu rozwoju historycznego języka polskiego, wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca znajomość poglądów na temat historycznego rozwoju języka polskiego, jego miejsca wśród innych języków indoeuropejskich (zwłaszcza słowiańskich), zadawalająca umiejętność krytycznego interpretowania wpływu przemian cywilizacyjnych oraz interakcji z innymi językami na zmiany w języku polskim z uwzględnieniem ich implikacji we współczesnej polszczyźnie, świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej, zadawalająca sprawność diachronicznego analizowania tekstu oraz prezentowania węzłowych problemów z zakresu rozwoju historycznego języka polskiego, wyróżniająca się stosunkowo dużym stopniem niesamodzielności.
dostateczny (dst; 3,0): ogólna orientacja w zakresie poglądów na temat historycznego rozwoju języka polskiego, jego miejsca wśród innych języków indoeuropejskich (zwłaszcza słowiańskich), umiejętność krytycznego interpretowania wpływu niektórych przemian cywilizacyjnych oraz interakcji z innymi językami na zmiany w języku polskim z uwzględnieniem ich implikacji we współczesnej polszczyźnie, świadomość roli wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej, zadawalająca sprawność diachronicznego analizowania tekstu oraz prezentowania węzłowych problemów z zakresu rozwoju historycznego języka polskiego, wyróżniająca się bardzo dużym stopniem niesamodzielności.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca znajomość poglądów na temat historycznego rozwoju języka polskiego, jego miejsca wśród innych języków indoeuropejskich (zwłaszcza słowiańskich), niezadawalająca umiejętność krytycznego interpretowania wpływu przemian cywilizacyjnych oraz interakcji z innymi językami na zmiany w języku polskim z uwzględnieniem ich implikacji we współczesnej polszczyźnie, brak świadomości roli wiedzy o historycznym rozwoju języka polskiego w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej, niezadawalająca sprawność diachronicznego analizowania tekstu oraz prezentowania węzłowych problemów z zakresu rozwoju historycznego języka polskiego.
Literatura
Zalecana literatura:
B. Walczak, Zarys dziejów języka polskiego, wyd. 2 popr., Wrocław 1999.
I. Bajerowa, Zarys historii języka polskiego 1939 – 2000. Warszawa 2003.
S. Borawski, Wprowadzenie di historii języka polskiego. Warszawa 2000.
K. Długosz-Kurczabowa, S. Dubisz, Gramatyka historyczna języka polskiego. Warszawa 1998.
Z. Krążyńska, T. Mika, M. Osiewicz, A. Słoboda, Najważniejsze zagadnienia polonistycznego językoznawstwa historycznego. http://www.kwartjez.amu.edu.pl/Zaproszenie_ZHJP.pdf
T. Lisowski, Pisownia polska. Główne fazy rozwoju (propozycja rozdziału podręcznika do nauczania treści historycznojęzykowych na studiach I stopnia) www.kwartjez.amu.edu.pl/Lisowski_2010_3-4.pdf
M. Osiewicz, Kierunki przemian polszczyzny w zakresie fonetyki (propozycja rozdziału podręcznika do nauczania treści historycznojęzykowych na studiach I stopnia). Zob.: http://www.kwartjez.amu.edu.pl/Osiewicz.pdf
A. Krygier, Europejczycy, Słowianie, Polacy. Na czym polega pokrewieństwo językowe? (propozycja rozdziału podręcznika do nauczania treści historycznojęzykowych na studiach I stopnia). http://www.kwartjez.amu.edu.pl/Krygier_2011_1.pdf
W. Boryś, Słownik etymologiczny języka polskiego. Kraków 2005.
Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543. Opr. W. Wydra, W. R. Rzepka, wyd. 2 popr, i uzup., Wrocław 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: