Wiedza o historycznym rozwoju polszczyzny na tle innych języków słowiańskich 03-WHR-12PDMJ
Przedmiot obejmuje następujące treści kształcenia:
- ogólne warunki i przebieg postawania literackich odmian języków słowiańskich;
- pisma słowian - historia, stan współczesny: podobieństwa i różnice;
- przeobrażenia polskiego systemu językowego z odniesieniem do zmian w innych językach słowiańskich: fonetyka / fonologia;
- przeobrażenia polskiego systemu językowego z odniesieniem do zmian w innych językach słowiańskich: feksja imienna i werbalna;
- przeobrażenia polskiego systemu językowego z odniesieniem do zmian w innych językach słowiańskich: składnia;
- samodzielna filologiczna analiza tekstu polskiego (prowadzona z perspektywy diachronicznej) i staro-cerkiewno-słowiańskiego;
- przygotowanie samodzielnej i / lub zespołowej prezentacji ukazującej przeobrażenia polszczyzny dawnej w perspektywie porównawczej (słowiańskiej).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zreferować poglądy na temat historycznego rozwoju języka polskiego z odniesieniem do innych żywych języków słowiańskich, do języka prasłowiańskiego rozumianego jako hipoteza naukowa oraz do języka staro-cerkiewno-słowiańskiego jako najdawniejszego słowiańskiego języka literackiego, dziś martwego, a także wskazać implikacje tych zmian we współczesnej polszczyźnie;
- wyjaśnić rolę wiedzy o historycznym rozwoju języków słowiańskich w całokształcie wiedzy o języku, kulturze i komunikacji międzyludzkiej;
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu językoznawstwa (zwłaszcza diachronicznego) oraz prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu językoznawstwa diachronicznego;
- dokonać lingwistycznej analizy polskiego tekstu dawnego i tekstu staro-cerkiewno-słowiańskiego;
- przygotować i przedstawić prezentację o tematyce związanej z przeobrażeniami polszczyzny w perspektywie temporalnej z perpsektywy porównawczej (słowiańskiej);
- czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu lingwistycznej interpretacji polskich i staro-cerkiewno-słowiańskich tekstów dawnych.
Kryteria oceniania
Semestr kończy się zaliczeniem pisemnym i (fakultatywnie) egzaminem ustnym.
Przy zaliczanianiu uwzględniona zostanie wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006.
H. Dalewska-Greń, Języki słowiańskie, Warszawa 1997.
E. M. Siatkowska, Szkice z dziejów literackich języków słowiańskich, Warszawa 2004.
Z. Stieber, Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich, Warszawa 2005.
Z. Stieber, Świat językowy słowian, Warszawa 1974.
Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej na tle porównawczym, Warszawa 1981.
F. Sławski, Języki słowiańskie, w: Języki indoeuropejskie, red. L. Bednarczuk, Warszawa 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: