Wiedza o historii i kulturze wybranego kraju słowiańskiego 03-WHK-11SPDL
TK_01 Prezentacja na poziomie podstawowym historii i kultury Rosji/ Czech oraz ich kontekstów geopolitycznych, narodowych, ponadnarodowych WHK_01, WHK_02, WHK_03, WHK_04, WHK_05, WHK_06, WHK_07
TK_02 Prezentacja na poziomie podstawowym historii i kultury Rosji w kategoriach wspólnoty, tożsamości, przynależności oraz uwzględnienie kontekstu europejskiego tych tradycji WHK_01, WHK_02, WHK_03, WHK_04, WHK_05, WHK_06, WHK_07
TK_03 Prezentacja na poziomie podstawowym tradycji historyczno-kulturowej i jej udziału, przejawów w dziejach kraju i świata WHK_01, WHK_02, WHK_03, WHK_04, WHK_05, WHK_06, WHK_07
TK_04 Prezentacja na poziomie podstawowym głównych zjawisk historii i kierunków kultur Rosji, reprezentatywnych autorów i tekstów kultury WHK_01, WHK_02, WHK_03, WHK_04, WHK_05, WHK_06, WHK_07
TK_05 Prezentacja na poziomie podstawowym specyfiki geografii, historii i kultury, tradycji, dziedzictwa w kontekście ogólnych i konkretnych (wybranych) zjawisk cywilizacyjnych i wydarzeń historycznych oraz konstrukcji ideologicznych WHK_01, WHK_02, WHK_03, WHK_04, WHK_05, WHK_06, WHK_07
TK_06 Prezentacja na poziomie podstawowym zjawisk historyczno-kulturowych ich porównywania, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania w kontekście szerszych formacji historycznych, politycznych, geopolitycznych, konfesyjnych, kulturowych WHK_01, WHK_02, WHK_03, WHK_04, WHK_05, WHK_06, WHK_07
TK_07 Prawidłowe posługiwanie się pojęciami i terminami z zakresu historii, kulturoznawstwa, religioznawstwa WHK_07
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
WHK_01 Potrafi na poziomie podstawowym definiować historię i kulturę i opisywać fundamentalne tradycje historyczno-kulturowe, ich uwarunkowania geopolityczne, narodowe, ponadnarodowe, literackie K_W01, K_W02, K_W03
WHK_02 Potrafi na poziomie podstawowym dokonać przeglądu i charakterystyki najważniejszych tradycji historyczno-kulturowych, które budują wspólnotę o charakterze narodowym, kształtują jej mentalność, tożsamość i przynależność K_W05, K_W06, K_W14, K_W18, K_W19
WHK_03 uzyskuje podstawową wiedzę na temat najważniejszych zjawisk i kierunków w historii i kulturze Rosji, reprezentatywnych autorów i tekstów kultury kształtujących system o charakterze narodowym K_W05_W18, K_W19, K_W20
WHK_04 potrafi kategoryzować, kontekstualizować, zaklasyfikować tradycje i ich przejawy w procesie historyczno-kulturowym K_W03, K_W05, K_W07, K_W08, K_W18, K_W19, K_W20
WHK_05 rozumie specyfikę historii, kultury, tradycji, dziedzictwa w kontekście ogólnych i konkretnych zjawisk cywilizacyjnych i projektów ideologicznych K_W03, K_W05, K_W07, K_W08, K_W18, K_W19, K_W20
WHK_06 zyskuje umiejętność porównywania zjawisk historycznych i kulturowych, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerszych formacji historycznych, politycznych, geopolitycznych, konfesyjnych, kulturowych K_K05, K_U13, K_W09, K_W14, K_W18
WHK_07 posiada umiejętność prawidłowego posługiwania się terminologią z zakresu historii, kulturoznawstwa, religioznawstwa; zabierania głosu w dyskusji; gromadzenia i wykorzystywania informacji naukowej; podsumowywania dyskusji, wyciągania wniosków; pracy w grupie K-W18, K_K03, K_K05, K_K06, K_K07, K_K08, K_U20.
Kryteria oceniania
• Aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusjach, prezentacje indywidualne)
• Napisanie pracy semestralnej i przygotowanie prezentacji multimedialnej
• Kolokwium zaliczeniowe i zaliczenie z oceną (obowiązuje wiedza zdobyta podczas konwersatoriów oraz uzyskana na podstawie lektury podstawowej i uzupełniającej).
• Obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach w semestrze).
Literatura
RU:
1. Bazylow L., Historia nowożytnej kultury rosyjskiej, Warszawa 1986
2. Bazylow L., Historia Rosji, t. 1-2, Warszawa 1983
3. Bazylow L., Wieczorkiewicz P., Historia Rosji, Wrocław 2010.
4. Małek E., Wawrzyńczyk J., Kultura rosyjska. Postacie, wydarzenia, symbole, daty, Warszawa 2001.
5. Kowalska-Stus H., Kultura i eschatologia : Moskwa wieku XVII, Kraków 2007.
6. Serczyk W. A., Kultura rosyjska XVIII wieku, Warszawa1984.
7. Zientara B. Dawna Rosja: despotyzm i demokracja, Warszawa 1995.
8. Przybył E., W cieniu Antychrysta (idee staroobrzędowców w XVII w ), Kraków 1999
9. Uspienski B. A., Żywow W. M., Car i bóg. Semiotyczne aspekty sakralizacji monarchy w Rosji, tłum. H. Paprocki, Warszawa 1992.
10. Rosjoznawstwo. Wprowadzenie do studiów nad Rosją. Podręcznik akademicki, pod red. Suchanek L., Kraków 2004.
11. Wójciak M., Enklawy wolności, Kraków 2010.
12. Figes O., Taniec Nataszy. Z dziejów kultury rosyjskiej, Warszawa 2002.
CZ:
Bankowicz M., Zlikwidowane państwo: ze studiów nad polityką Czechosłowacji, Kraków 2003.
Heck R. - Orzechowski M., Historia Czechosłowacji, Wrocław 1969.
Janáček J., Dzieje Pragi, Warszawa 1977.
Kaczorowski A., Europa z płaskostopiem. Wołowiec 2006.
Kaczorowski A., Praski elementarz, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2001.
Kroh A., O Szwejku i o nas. Warszawa 2002.
Rippelino A. M., Praga magiczna, Warszawa 1997.
Szczygieł M., Gottland. Wołowiec 2006.
Tarajło - Lipowska Z., Kapoan - Naopak, Wrocław 2000.
Tomaszewski J., Czechosłowacja, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: