Wprowadzenie do antyku greckiego i rzymskiego 03-WGR-11PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- literatura starożytnej Grecji i Rzymu – próba periodyzacji,
- znaczenie tradycji antycznej dla kultury europejskiej (refleksje ogólne),
- mity antyczne jako zbiór nieśmiertelnych tematów, motywów, toposów i symbolów,
- antropologia antyku grecko-rzymskiego i jej odzwierciedlenie w literaturze,
- teatr antyczny – od obrzędu religijnego do rozrywki,
- genologia antyczna i jej nowożytne kontynuacje (na wybranych przykładach),
- liryka antyczna i jej echa w literaturze polskiej,
- języki klasyczne i ich rola w kulturze europejskiej,
- Latinitas i jej rola w kulturze i literaturze polskiej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia literatury i kultury starożytnej Grecji i Rzymu jako prymarne dla całej kultury europejskiej na przestrzeni wieków,
- potrafi zinterpretować starożytny utwór z uwzględnieniem tematyki, genologii i topiki tekstu,
- umie określić rolę tradycji antycznej i w kulturze europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem kultury i literatury polskiej,
- potrafi samodzielnie poszukiwać, rozpoznawać i interpretować elementy greckiego i rzymskiego antyku (toposy, postaci, motywy, genologię, stylizacje językowe) w literaturze polskiej - z naciskiem na współczesność,
- potrafi uczestniczyć w wydarzeniach naukowych i kulturalnych, dotyczących antyku i ich recepcji w literaturze i kulturze nowożytnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych w czasie ćwiczeń literackich i kulturowych osiągnięć starożytnych Greków i Rzymian (w sferze motywów, topiki, genologii) i jego wpływu na kulturę europejską (ze szczególnym uwzględnienim polskiej – w tym współczesności). Doskonała umiejętność określania roli tradycji antycznej w kulturze i literaturze europejskiej, szczególnie polskiej oraz języku ojczystym oraz ich wzajemnego przenikania się. Aktywny udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nielicznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość najważniejszych literackich i kulturowych osiągnięć starożytnych Greków Rzymian (w sferze motywów, topiki, genologii) i jego wpływu na kulturę europejską (ze szczególnym uwzględnienim polskiej – w tym współczesności). Umiejętność określania roli tradycji antycznej w kulturze i literaturze europejskiej, szczególnie polskiej oraz języku ojczystym oraz ich wzajemnego przenikania się. Aktywny udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jak wyżej, ale z mniejszym stopniem umiejętności w określaniu tradycji antycznej w kulturze europejskiej. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość najważniejszych osiągnięć literackich i kulturowych starożytnych Greków i Rzymian (w sferze motywów, topiki, genologii) i jego wpływu na kulturę europejską (ze szczególnym uwzględnienim polskiej – w tym współczesności). Dostateczna umiejętność określania roli tradycji antycznej spuścizny w kulturze i literaturze europejskiej, szczególnie polskiej oraz języku ojczystym oraz ich wzajemnego przenikania się. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z antykiem i jego recepcją.
niedostateczny (ndst; 2,0): nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1985.
M. Cytowska, Literatura rzymska. Okres augustowski, Warszawa 1990 (wybrane rozdziały).
M. Cytowska, Literatura rzymska. Okres cesarstwa: autorzy chrześcijańscy, Warszawa 1994 (wybrane rozdziały).
G. Highet, The Classical Tradition. Greek and Roman Influences on Western Literature, New York-Oxford 1985 (wybrane rozdziały).
Podana bibliografia obejmuje głównie podręczniki i opracowania, w których student znajdzie usystematyzowany materiał do poznania literatury antycznej i problematyki związanej z recepcją antyku. Szczegółową bibliografię w postaci wybranych tekstów źródłowych i artykułów prowadzący podaje w czasie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: