Wprowadzenie do gramatyki opisowej języka polskiego 03-WGO-11JPODL
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Miejsca artykulacji polskich głosek.
2. Zapis ortograficzny a wymowa.
3. Fonetyczny alfabet slawistyczny:
- transkrypcja fonetyczna,
- upodobnienia międzywyrazowe i wewnątrzwyrazowe,
- upodobnienia postępowe i wsteczne.
4. Kategorie fonologiczne:
- dźwięczność: bezdźwięczność,
- szczelinowość,
- zwartość,
- wybuchowość,
- sonorność,
- samogłoski i półsamogłoski,
- nosowość.
4. Kategoria aspektu:
- pary tworzone regularnie,
- pary supletywne.
5. Części mowy:
- rzeczownik i jego funkcja składniowa,
- czasownik: imiesłowy, funkcja składniowa,
- przymiotnik: funkcja składniowa, rodzaj przymiotników,
- przysłówek: funkcja składniowa, rodzaje przysłówków
- liczebnik: składnia liczebników głównych, porządkowych i nieokreślonych,
- przyimek,
- partykuła,
6. Części zdania:
- grupa imienna,
- grupa werbalna.
Każda treść kształcenia zakłada wzbogacanie zasobu wiedzy studentów z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego oraz nabywanie przez nich umiejętności korzystania z tej wiedzy w praktyce w celu osiągnięcia założonych efektów kształcenia.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wskazywać miejsca artykulacji polskich głosek,
- sporządzać transkrypcję polskiego tekstu w fonetycznym alfabecie slawistycznym,
- rozpoznawać w tekście części mowy i je nazywać,
- wyróżniać części zdania,
- tworzyć pary aspektowe podstawowych czasowników.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywne uczestnictwo w zajęciach, wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się wysoką wartością merytoryczną, uzyskanie z testu zaliczeniowego 85% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, uzyskanie z testu zaliczeniowego 80% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dobry (db; 4,0): dość aktywne uczestnictwo w zajęciach, wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się dość wysoką wartością merytoryczną, uzyskanie z testu zaliczeniowego 75% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca aktywność na zajęciach, wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się zadowalającą wartością merytoryczną, uzyskanie z testu zaliczeniowego 70% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca aktywność na zajęć, wypowiedzi prezentowane w trakcie zajęć charakteryzujące się wystarczającą wartością merytoryczną, uzyskanie z testu zaliczeniowego 61% ze 100% możliwych do uzyskania punktów.
niedostateczny (ndst; 2,0): bardzo niska aktywność na zajęciach, niezaliczony test zaliczeniowy (uzyskanie poniżej 60% ze 100% możliwych do uzyskania punktów).
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy w grupie),
- wartość merytoryczna wypowiedzi oraz prac indywidualnych,
- poziom wiedzy i umiejętności zaprezentowane na pisemnym teście zaliczeniowym.
Literatura
Zalecana literatura:
Liliana Madelska, Małgorzata Warchoł-Schlottmann, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków 2008.
Liliana Madelska, Małgorzata Witaszek-Samborska, Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, Poznań 2000.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny, pod red. Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: